Zoekt en wij zullen u vinden!
- Online
- 8 sep 2017 @ 17:00
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Privacy
- 8 sep 2017 @ 17:00
- Roel Welsing
Hoe ver willen we gaan in het geven van informatie in ruil voor allerhande hulp door de algoritmes van de Googles van deze wereld. Mijn dagelijkse terugkerende worsteling is de vraag hoe ver ik ga in het inruilen van privacy voor gemak? Wie krijgt die data allemaal en wat doen ze er mee? Ik heb geen idee. Ik weet namelijk niet wat ik inmiddels niet meer te zien krijg. Steeds vaker krijg ik het idee dat mijn zoekgedrag cyberspace steeds kleiner maakt in plaats van groter.
DDR
De algoritmes worden steeds slimmer en beter, wordt ons beloofd, en de hoeveelheid data die we produceren en verzamelen is inmiddels oneindig groot. Als marketeer wil je graag zoveel mogelijk van mensen weten om ze zo goed mogelijk te servicen. We verzamelen daarvoor zo veel mogelijk data om het individu een op maat gemaakt aanbod te doen. Dat roept de vraag op waar al dit profileren uiteindelijk toe leidt. Als je alles van iedereen weet, misschien zelfs meer (uit wie bestaat zijn familie?) of eerder (wat wordt zijn volgende aankoop?) dan de persoon zelf, wat doet dat dan met iemand en met jou? Een oud-collega van mij is opgegroeid in de DDR, waar de overheid er alles aan deed om alles over zijn burgers te weten. Hij was er vrij stellig over dat dat ertoe leidt dat je niet jezelf durft te zijn. En als je als marketeer weet dat iemand iets doet wat niet goed voor hem of haar is, moet je daar dan ook iets mee doen?
Verantwoordelijkheid marketeer
In discussies met mensen over het vrijgeven van data, waar je ook bent, wat je ook doet en met wie, heb je steevast iemand die als argument inbrengt dat hij niets te verbergen heeft en ze dus alles van hem mogen weten. Als ik echter naar mijn puberende kinderen kijk, dan denk ik dat zij er veel baat bij zouden hebben om in hun volwassen worden juist anoniem te kunnen zijn. Anonimiteit betekent ook de vrijheid om je eigen keuzes te maken. Hoe meer data je als marketeer van een klant verzamelt, hoe groter de verantwoordelijkheid om daar zorgvuldig mee om te gaan. De marketeer die cola verkoopt, denkt ook na over het suikergehalte van zijn frisdrank en wat nog goed is voor zijn klant. De marketeer die data verzamelt zou na moeten denken over de hoeveelheid data die hij van zijn klanten vergaart, wat hij daarmee doet en of hij niet de vrijheid van zijn klanten inperkt.
Deze column verscheen eerder in MarketingTribune 14, 29 augustus 2017.
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing