3 Voorbeelden van slimme Brand Partnerships
- Online
- 16 aug 2017 @ 10:30
- Link
-
Josine Pelleboer
Brand Partnerships Manager
UM Studios - BrandingPartnership
- 16 aug 2017 @ 10:30
- Josine Pelleboer
Er wordt veel geschreven over de ontwikkelingen van digitale marketing, mobile first, content strategieën, de inzet van influencers, YouTube, SEO, SEA. Maar er wordt weinig gesproken over de kracht van brand partnerships. Zonde, want in de hevig concurrende en veranderende marketingwereld zijn brand partnerships erg interessante om op te vallen tussen het advertising geweld. Bijvoorbeeld om je merkimago te veranderen, spontane vraag te creëren door vernieuwing of exclusiviteit, awareness of bereik te genereren of kosten te reduceren. Kortom hoogste tijd om een blogserie te wijden aan brand partnerships.
Brand Partnerships
Wat wordt er verstaan onder een brand partnership? Een Brand Partnership is een samenwerking tussen twee partijen waarbij win – win situaties ontstaan, met als einddoel meer vraag vanuit consument.
Brand partnership vormen
Bij het partnership team van UM Studios hanteren wij drie partnership richtingen, gebaseerd op de buy, borrow, build strategie.
1) Buy
Wat: Dit is de meest commerciële vorm van een partnership. Je betaalt een partner een bedrag voor exposure of bereik. Het gaat hierbij om een sponsorship, passieve logo of product integratie.
Bijvoorbeeld: TV programma sponsoring middels billboards (dit programma is mogelijk gemaakt door…) of product placement, logo’s plakken rondom event sponsorships, instore sampling, online advertising, rich media.
Case: Dr. Oetker Big American Pizza’s claimt Big American Movies filmmaand van RTL5
Video:
Toelichting: Dr. Oetker sponsorde de RTL 5 Filmmaand. Op creatieve wijze is de partnership invulling gegeven door de filmmaand de naam te geven “Big American Movies”. Tijdens deze maand werden de beste Amerikaanse topfilms vertoond. Om de films aan te kondigen zijn er aankondigingspromo’s gemaakt. De promo en de films zijn door Dr. Oetker geclaimd middels productplacement in de promo en billboards.
2.) Borrow
Wat: Bij deze vorm van een partnership leen je als het ware het imago of bereik van een (media) partner. Daarbij worden custom made merk of product integraties ontwikkeld rondom een bestaande content format.
Bijvoorbeeld: Een exclusief item in een TV programma of een verhaallijn in een film of TV serie, branded content in magazines, kranten, online blogs, platformen of in een samenwerking met influencers.
Case: Via JAN Magazine & Zuid Afrikaans Verkeersbureau.
Toelichting: Het Zuid Afrikaans Verkeersbureau heeft als doelstelling reizigers te inspireren om op vakantie te gaan naar Zuid Afrika. Via een samenwerking met JAN is er een special gemaakt waarbij Zuid Afrika centraal stond in het magazine. Via een interview met Geraldine Kemper en een passende fotoshoot werd de schoonheid van Zuid Afrika op relevante en inspirerende wijze onder de aandacht van lezer gebracht.
3.) Build
Wat: dit is de meest originele manier van een partnership opzetten. Er wordt namelijk een origineel concept ontwikkeld middels co-creatie. Bij het idee wordt de juiste (media)partner gezocht om het concept groot te maken of bij de juiste doelgroep te krijgen. Binnen deze vorm valt bijvoorbeeld de trend dat advertisers zelf publishers worden.
Bijvoorbeeld: Co-creatie, gezamenlijk nieuwe producten ontwikkelen. Zie bijvoorbeeld de Dr. Pepper lipbalsem. Denk ook aan co-marketing, distributiepartnerships, brand partnerships, co-branding, joint promotions, PR, live events, online experiences.
Case: CokeTV is het grootste Branded YouTube kanaal van Nederland met als doel brand love en aankoopintentie onder jongeren te vergroten.
Video:
-
Josine Pelleboer
- Werkt bij: UM Studios
- Functie: Brand Partnerships Manager
- Website:http://www.um.nl/umstudios
- Profiel »
- RTL 5 Filmmaand
- JAN Magazine
- UM Studios
- Big American Pizza's
- Zuid Afrikaans Verkeersbureau
- Josine Pelleboer
- brand partnership
- Dr.Oetker
- CokeTV
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing