Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan
  • Online
  • 9 nov 2017 @ 11:18
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social mediaStrategie

De rol van de marketeer is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar voorheen een onderbuikgevoel voldoende was, wordt tegenwoordig alles onderbouwd met data. Nieuwe media en technieken vliegen ons om de oren, waardoor het marketingplan bij de meeste bedrijven al tot het verleden behoort. Grote verschillen zijn zichtbaar binnen de B2C en B2B marketing, wat wel werkt voor consumenten werkt niet of anders bij organisaties. Karen Kaitjily van QNH Consulting laat haar licht schijnen op de marketeer van de toekomst en deelt drie belangrijke learnings over de inzet van social media voor de zakelijke markt.

Hoewel nog niet alle B2B-bedrijven actief zijn op social media maken wij er bij QNH al veel gebruik van. Zonder de inzet van een Marketing Automation-apparaat, maar juist met kleine tools ontdekken we de successen en mislukkingen. De resultaten liegen er niet om: het webverkeer laat een duidelijke stijging zien door de inzet van social media. Dit heeft ook een positieve invloed op het aantal aanvragen op de website. Sinds de start met onze social media strategie heeft de website zich ontwikkeld tot een leadgenerator. Ook de interactie en volgers op de diverse social media kanalen laat een duidelijke stijging zien.   

Leer door te experimenteren
Er is een grote verscheidenheid aan middelen, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, enzovoort. Belangrijk is om in de strategie op te nemen welke boodschap je per middel wil uitdragen. Wat is de doelgroep van een medium? Welke klanten of ‘influencers’ tref ik daar? Ik zie veel bedrijven regelmatig hetzelfde bericht op verschillende media plaatsen. Maar op LinkedIn hoort het taalgebruik en beeldmateriaal toch echt te verschillen van Facebook, het zit hem vaak in hele kleine details. De doelgroep en insteek van de platformen is namelijk totaal verschillend. Pas daarom de toon en het beeld aan op het medium. Taggen werkt op elk medium, deze berichten doen het zichtbaar beter. Dus tag vooral medewerkers en organisaties in je berichten. Tot slot maakt het tijdstip van posten ook echt een verschil. Op onze afdeling hangt daarom een infographic met onze inzichten van wat op welk medium op welk tijdstip het beste gedeeld kan worden. Wellicht verschilt dit ook per branche. Mijn suggestie is dan ook: leer vooral door veel te experimenteren.

Nieuwe media
Het klinkt voor de hand liggend om zaken gewoon uit te proberen met kleine budgetten. Toch gebeurt het weinig binnen de B2B marketing. Ik werk agile, dat komt wellicht door onze business (IT), maar dit heeft zich inmiddels ook in marketing bewezen. Zo is QNH sinds het begin van dit jaar ook te vinden op Instagram. Gericht op een veel jongere doelgroep dan bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Voorheen bestonden onze posts uit sfeerbeelden en wervende teksten, tegenwoordig voegen we steeds meer inhoud toe. Wat opvalt is dat Instagram inmiddels niet alleen een app is van de ‘youngsters’, maar ook steeds meer door ‘andere generaties’ gebruikt wordt.

Maak social persoonlijk
Marketing wordt steeds persoonlijker, met name in de B2C marketing wordt al langer gesproken van personal marketing. Daarom loont het de moeite om continu te monitoren wat onze klanten en partners op social media doen. Waar bevinden zij zich, wat doen ze daar en op welke onderwerpen reageren ze? Hierdoor weet je precies waar je jezelf moet bevinden, welke onderwerpen kennelijk aanspreken en waar je op moeten reageren. Wat dan ook mooi zal terugkomen in de reacties van je partners. Zij bevelen jou dan  aan via social media in reacties op hun klanten.

Wees flexibel
Een social mediastrategie is alleen succesvol wanneer er draagvlak is binnen de organisatie. Het geven van social mediales in kleine clubjes draagt hier aan bij. Zo delen wij onze inzichten, ervaringen en geven we tips hoe social media zakelijk ingezet kan worden. Wat werkt wel en wat werkt niet? Deze lessen resulteren in groeiend enthousiasme. Ook ik leer nog elke dag. Mijn belangrijkste leerpunt is dat flexibiliteit een van de belangrijkste eigenschappen is van een toekomstbestendige marketeer. Wat vandaag niet werkt, kan morgen misschien wel werken. Daarom blijf ik op zijn Herman van Veens experimenteren en proberen. Want het marketingvak is zeker toekomstbestendig. 

Deze bijdrage is geschreven door Karen Kaitjily van QNH Consulting 

© Letja Verstijnen

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken