Social Highlights december 2017

Social Highlights december 2017
  • Online
  • 28 dec 2017 @ 11:24
  • 9902 x gelezen
  • Link
  • Isobar
  • Social media
  • 28 dec 2017 @ 11:24
  • 9902 x gelezen
  • Isobar

Om maar even met een lekkere cliché binnen te vallen: 2017 loopt alweer op z’n eind en wat is het jaar toch weer voorbijgevlogen! Distantieer jezelf nog even van de kerst- en nieuwjaarsstress, pak er een oliebol bij en check snel alle social highlights van december, aangeboden door Isobar.

Messenger Kids
Facebook heeft met de introductie van Messenger Kids het platform voor het eerst geopend voor ’tweens’: kinderen onder de 13 jaar. De app heeft privacy hoog in het vaandel staan: er zijn speciale safety filters ontwikkeld en ouders beheren alle vriendschapsverzoeken. Hiermee wil Facebook kinderlokkers en andere ongure types buitenspel zetten. Met kid-friendly creative tools als een fidget spinner, een dinosaurus AR mask en allerlei stickers, hoopt Facebook dat het video bellen met opa en oma een stuk leuker en interactiever wordt. Adverteren is (nog) niet mogelijk op het platform, maar het hogere doel is uiteraard wel om kinderen vanaf jonge leeftijd al de Facebook-vortex in te zuigen zodat ze voor altijd gebruikers van het platform blijven.

Facebook voegt snooze-knop toe aan nieuwsfeed
Ben je helemaal klaar met bepaalde nieuwsberichten in je tijdlijn? Facebook heeft de snooze-knop toegevoegd aan zijn nieuwsfeed. Daarmee kunnen gebruikers vrienden, pagina’s en groepen tot dertig dagen dempen. Daardoor is het niet langer nodig om pagina's, groepen of vrienden te ontvolgen of te verlaten om updates uit de nieuwsfeed te verwijderen.

De knop verschijnt in het uitklapmenu door rechtsboven in een bericht te klikken. Als de snooze-periode verstreken is, krijgt de gebruiker een notificatie. Het snoozen kan verder op ieder moment uitgeschakeld worden.

Stories Highlights en Stories Archive
Zeer welkome nieuwe features op het platform als je het ons vraagt! Met meer dan 300 miljoen dagelijks actieve gebruikers wordt de Stories feature een steeds belangrijker onderdeel van het platform. Om voor te blijven op andere Stories-platformen als Snapchat, is het niet heel verrassend dat Instagram door nieuwe features probeert om de Stories nog populairder te maken.

Met Stories Highlights kun je zoveel stories als je wilt een vaste plek geven op je profiel, recht onder je ‘bio’. Ook voor merken een interessante nieuwe feature. Zie het als een show reel of movie trailer van je merk. Een aantal leuke toepassingen hiervoor zijn:

Nieuwe producten of collecties in de schijnwerpers zetten
Highlights aanmaken op specifieke categorieën of onderwerpen
Maar ook: highlights gebaseerd op doelgroepen of interesses
Tutorials of How-To’s een eigen plek geven in Instagram Highlights
Fans of klanten in het zonnetje zetten door user generated content op te nemen in je highlights
Partners en influencers highlighten
Campagnes of live events uitlichten op je profiel

Met Stories Archive worden je stories automatisch in de cloud opgeslagen en gaan je favoriete momenten nooit meer verloren na 24 uur. Ook een hele fijne nieuwe feature dit! Gaat ons een heleboel telefoongeheugen schelen.

Instagram heeft ook nog geëxperimenteerd met een aantal andere functies, waarvan het nog niet zeker is of deze ook daadwerkelijk uitgerold gaan worden bij alle gebruikers:

Native ‘regram’ button
* Hallelujah voor dit! No more ellendige third-party apps om een regram te posten.
* GIF search in Stories en posts (zie YouTubefilmpje hieronder)
Gevalletje leuk idee, uitvoering minder – als we de testversie moeten geloven.
* Closest Friends List
Een optie om content de delen met alleen je favoriete vrienden.

 



Twitter
Na een relatief lange testperiode heeft Twitter de nieuwe feature genaamd ‘threads’ nu officieel gelanceerd. De functie maakt het posten van zogenaamde ‘tweetstorms’ – series van connected tweets voornamelijk ingezet voor het delen van langere gedachten of verhalen -    een stuk makkelijker. Net als de @reply, de hashtag en de retweet, is de ontwikkeling van de thread-functie gebaseerd op gebruikersgedrag. Zolang je de tweetstorm aan het samenstellen bent, blijft deze in draftversie staan. Zodra je tevreden bent met al je berichten, kun je deze in een keer tegelijk het internet op slingeren.

Snapchat
Snapchat heeft zijn eigen Lens Studio geïntroduceerd! Een real-time tool waarmee merken 2D en 3D augmented reality (AR) Snapchat Lenses kunnen ontwerpen en creëren. Voor alsnog is dit wel alleen beschikbaar via 1 van de in totaal 7 aangewezen productiepartners - in Nederland is dit MediaMonks - die exclusief gebruik kunnen gaan maken van de AR-software van Snapchat. Door dit platform te creëren en hiermee de partners zelf de tools te geven, hoopt Snapchat het creëren van lenzen laagdrempeliger te maken. Adverteerders krijgen met speciale Audience Lenses ook de mogelijkheid om specifiek te targetten op parameters als leeftijd, geslacht, interesses, provider en apparaat.

Lijstjes, Lijstjes, Lijstjes
Richting het einde van het jaar vliegen de lijstjes je altijd weer om de oren. Wij hebben de leukste voor je geselecteerd:
Twitter’s top tweets, retweets, handles, celebrities, wereldleiders, live-streams en meer in 2017.
Instagram’s 2017 Year in Review laat zien dat de foto van  Beyoncé haar zwangerschapsaankondigingen de most-liked foto is van 2017 en #love is de populairste hastag.
Google’s Year in Search van het afgelopen jaar. Google noemt 2017 ‘the year we asked “how…”?’. Dit toont onze gedeelde drang om onze ervaringen en wereld te begrijpen.
Facebook’s 2017 Year In Review geeft de top momenten weer waarin mensen samenkwamen op Facebook.
 * In Spotify’s jaarlijkse Year in Music lijst komt Ed Sheeran wereldwijd als winnaar uit de bus.
* YouTube publiceerde een lijstje met de top advertenties van 2017 waar onder andere Samsung, Dior, Adidas, Apple en Levi’s in genoemd staan.
* Pinterest komt met de top 100 trends om te proberen in 2018 op basis van hun resultaten. Pin your heart out!

Naast de algemene lijstjes kun je natuurlijk ook je eigen persoonlijke 2017 mooi samenvatten:
* Facebook Year In Review laat jouw jaar in vogelvlucht zien.
* Instagram #bestnine laat jouw most-liked foto’s van 2017 zien.

Maar ook:
* Facebook Messenger wordt wereldwijd inmiddels door 1.3 miljard mensen gebruikt!
* Facebook gaat vechten tegen de ‘spammy’ engagement posts.
* YouTube gaat ook aan de haal met stories
* Check ook even de YouTube rewind van 2017! 



* Instagram laat je vanaf nu ook #interessante hastags volgen.
* Twitter scherpt zijn regels rondom misbruik, bedreigingen en geweld aan.
* Instagram de een nieuwe app ‘Direct’ aan het uirollen om zijn chatfunctie te verbeteren.

Hele fijne feestdagen en tot in 2018!

Geschreven door: Britt Boss, Market & Media Analyst bij Isobar

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts