Dit staat marketeers te wachten in 2018

Dit staat marketeers te wachten in 2018
  • Online
  • 2 jan 2018 @ 12:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DigitaalE-commerceVideo

Als ik kijk naar 2018 door de bril van een marketeer, naar wat er echt op de agenda's zal staan, dan zijn dit vooral ontwikkelingen die al aan een opmars bezig zijn. Maar, opvallend genoeg, nog lang niet door alle merken worden geleefd. Dus laten we ons in het nieuwe jaar vooral focussen op waar we als marketeer de meeste impact mee kunnen maken.

Shoppen via mobiel
Dat we inmiddels aardig vergroeid zijn met onze mobiel weten we al een tijdje. Nederland telt ruim 14 miljoen mobiele telefoons, vrijwel allemaal smartphones. Praktisch iedereen heeft er een dus. Wie denkt dat de rek er daarom wel uit is, heeft het mis. De vooruitzichten laten zien dat het aantal mobiele telefoons, en dus ook smartphones, de komende jaren nog altijd blijft stijgen in Nederland. En e-commerce profiteert hiervan. Mensen scrollen niet alleen sneller op mobiel, zij shoppen ook sneller. In een recent onderzoek, uitgevoerd in de Verenigde Staten, zien we dat de route die mensen afleggen om online aankopen te doen via mobiel 13 procent korter is dan op desktop het geval is. Het draait bij online aankopen niet enkel om de laatste click. Multi Touch Attribution, waarbij gekeken wordt naar de volledige 'reis' die consumenten afleggen voordat zij tot een aankoop overgaan, zien we steeds vaker. Marketeers zullen kortom steeds meer mobile first denken. Móeten denken. En nee, dit gebeurt nu nog lang niet altijd.

Video, video. En nog meer video
100 miljoen. Dat is het aantal uren dat dagelijks video geconsumeerd wordt op Facebook. En dit cijfer is op het moment van schrijven waarschijnlijk al achterhaald, want video groeit explosief. Het is een krachtig middel in het vertellen van verhalen. De aantrekkingskracht van bewegende beelden in vergelijking met statistische content is daarom duidelijk zichtbaar; we kijken vijf keer langer naar video. Ook aan consumentenkant zien we de populariteit van video. Met meer dan 300 miljoen gedeelde Instagram-stories per dag, wereldwijd, verwacht ik nog een grotere dominantie van video in het verspreiden van verhalen. Cisco voorspelde al dat over drie jaar 75 procent van al het mobiele verkeer video is. Zover zal het in 2018 dus nog niet zijn, maar dat we niet meer om video heen kunnen is duidelijk. Ook de kennis en kunde van het maken van aantrekkelijke video-content heeft een vlucht genomen en deze lijn zal in het nieuwe jaar doorgetrokken worden. We worden steeds slimmer en adverteerders snappen steeds beter welke content beter beklijft en ook waarom dit zo is. Video in combinatie met mobiel vraagt namelijk om een andere benadering. Bijvoorbeeld, wanneer je video inzet, zorg er dan voor dat je al in de eerste drie seconden impact maakt. Plaats branding aan het begin, niet helemaal aan het einde. En, heel belangrijk, meet resultaten, niet seconden. Focus op wat helpt om jouw business te laten groeien.

Digitaal wordt steeds persoonlijker
Digitalisering heeft veel gemakkelijker gemaakt, maar niet de behoefte aan persoonlijk contact verminderd. Gelukkig kunnen we met digitaal ook steeds meer mensen met elkaar in contact brengen. We kennen het voorbeeld van KLM en de wijze waarop het als een van de eerste Messenger, en tegenwoordig ook WhatsApp, grootschalig inzet voor klantcontact. Dit soort platformen zijn ook belangrijk voor het vertrouwen van de consument. Uit een studie van Nielsen blijkt dat 53 procent van de mensen meer bereid is zaken te doen met een bedrijf wanneer zij hen een bericht kunnen sturen. We zien dat het sturen van chatberichten, op welke manier dan ook, sterk in populariteit stijgt. Onderzoeksbureau Nielsen concludeerde vorig jaar al dat 63 procent van de mensen de voorkeur geeft aan chatberichten boven mailen en telefoneren. Ongeacht de generatie.

Tot slot, wanneer je je marketingplannen voor het nieuwe jaar aan het opstellen bent, onthoud dan het volgende. De impact van technologie wordt op korte termijn vaak overschat, maar op lange termijn juist onderschat.   

Deze blog is geschreven door Arno Lubrun, Country Director Facebook Benelux

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken