Kraak de alpha-code!

Kraak de alpha-code!
  • Online
  • 16 feb 2018 @ 13:20
  • Link
  • Karin van Geelen
    Karin van Geelen

    CEO
    Yellow Communications B.V.
  • VideoBig data

De nieuwe generatie consumenten komt eraan – Generatie Alpha – en we hebben eigenlijk nog geen idee hoe we die gaan bereiken en bedienen. Hoe ga je als organisatie en communicatieprofessional deze generatie boeien en binden, voor meer dan een paar seconden? Dat wordt een echte uitdaging. Maar die gaan we graag aan!

Het zijn de kinderen die na 2010 geboren zijn in een wereld die van technologie aan elkaar hangt. Sinds hun geboorte zijn ze omringd door steeds slimmere en steeds interactievere apparaten. Dat zou je misschien ook van de millennials en hun opvolgers van Generatie Z kunnen zeggen, maar bij deze generatie ligt het toch anders. Generatie Alpha is vrijwel continu online, switcht moeiteloos en razendsnel tussen digitale en fysieke omgeving en is volledig vertrouwd met de schaduwwereld van bijvoorbeeld augmented reality. 



 

Merken en marketeers die de Alpha-code willen kraken, redden het niet met hun vertrouwde aanpak en middelen. Ze moeten opletten en erbij blijven. Continu het veranderende gedrag en de verwachtingen van deze consumenten volgen. Ook niet nieuw natuurlijk, maar bij deze generatie van levensbelang. Als je rekening houdt met een aantal basisprincipes, zijn er voldoende middelen beschikbaar om de nieuwe generatie(s) consumenten te bereiken en als organisatie ook op langere termijn relevant te blijven.

Nieuwe technologieën zijn de norm
De Alpha’s zijn als geen andere generatie in staat om elke relevante nieuwe technologische ontwikkeling te omarmen en direct in hun dagelijkse leven te gebruiken. Wil je relevant blijven, dan moeten bedrijven voorop blijven lopen in de technologie om jongeren aan te spreken. Zoals  augmented reality; dat is voor kinderen al volledig vanzelfsprekend. Bedrijven doen er nog steeds vrij lang over om deze technologie echt te integreren. En in de tussentijd is Generatie Alpha alweer geswitcht naar organisaties of merken die wel snel de technologie kunnen aanbieden.

Keuze, diversiteit en authenticiteit
De nieuwe generaties hebben een overvloed aan keuzes en elke keuze is binnen een milliseconde te maken. Dat geldt voor communicatiekanalen, producten en diensten. Kinderen en jongeren kunnen elk aanbod vergelijken met vele andere via het communicatiekanaal dat – op dat moment - het best bij hen past. Merken moeten met een gevarieerd aanbod komen, in verschillende formats en op vele gebieden. En behalve heel divers, moeten ze vooral authentiek zijn. Communiceer vanuit eigenheid, probeer geen gekunsteld toontje aan te slaan. Daar prikken ze zo doorheen. Wees zo realistisch en natuurlijk mogelijk.

Video rules!
Social media is het kanaal om met consumenten te communiceren. Facebook begint het af te leggen bij de nieuwe generaties, maar YouTube blijft ongelofelijk populair. Dat is juist te danken aan Generatie Alpha. Die is bijna vergroeid met YouTube. Volgens Hannah Broadbent van Childnet zijn heel jonge kinderen, als ze nog niet actief zijn op reguliere sociale media, wel veelvuldig aanwezig op YouTube. Video is het format van nu en de toekomst.

Data en AI helpen commitment versterken
Consumenten verwachten dat merken hun behoeften kennen, zelfs als zij die zelf nog niet helemaal onder woorden hebben gebracht. Bij de consumenten van morgen zal deze verwachting nog sterker zijn. Die willen zo snel en simpel mogelijk kunnen communiceren en consumeren. Daar komen AI en machine learning van pas. Marketeers – en de data scientists die onderdeel zijn van het marketingteam – kunnen met die technologie op elke plek en tijd de interactie aangaan met consumenten en realtime aanbevelingen doen. Zelflerende chatbots kunnen de klantenservice op de diverse platforms ondersteunen of bemannen, om op verschillende platforms vragen te filteren en te beantwoorden en klanten op elk moment naar de inhoud te begeleiden die het meest relevant is.

Leuk, maar wat zijn de gevolgen voor communicatie?
Als communicatieprofessionals zullen we Generatie Alpha niet bereiken door vast te houden aan  vertrouwde middelen. Wil je echt een gesprek met hen kunnen aangaan, dan moet je er zijn wanneer ze je nodig hebben - als ze Alexa of Siri vragen naar een goede tandpasta of als ze op YouTube zoeken naar receptideeën. De voorlopers in marketing en communicatie kiezen voor subtiele communicatiecampagnes die niet eens vastzitten aan het merk. Die gebruiken bijvoorbeeld content waarin een maaltijd wordt gesuggereerd waar geen product van het merk in zit. Zo reageren ze wel adequaat op de behoefte van de consument en daarmee winnen ze het vertrouwen van Generatie Alpha. Die ziet deze merken dan vooral als leverancier van zinvolle content en pas in tweede instantie als marketeer van een bepaald merk. Als je voor de lange termijn investeert in een stevige en op emotie gebaseerde relatie, wordt de persoonlijke band met de Generatie Alpha consument ijzersterk. Wat dat betreft kraak je als communicatieprofessional de Alpha-code uiteindelijk dus toch op de oude vertrouwde manier.

Wil je meer weten over Generatie Alpha? Hier kan je het rapport downloaden. 

 

Karin van Geelen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken