Social highlights maart

Social highlights maart
  • Online
  • 27 mrt 2018 @ 11:57
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Trends

Er staan weer een hoop social updates voor je klaar. So let’s get started!

We trappen de social highlights van maart af met Vero. Deze nieuwkomer was namelijk begin deze maand hét gesprek van de dag. In deze app kun je delen wat je wilt en met wie je wilt. Het motto van Vero is “no ads, no algoritm”, en dat wekte onze interesse! Vanuit een gebruikersperspectief heel positief, maar voor merken minder interessant: Vero heeft aangegeven nooit gebruik te gaan maken van advertenties. We zetten ook wat vraagtekens bij de privacy van de app. In de algemene voorwaarden staat namelijk dat alles wat je plaatst gebruikt mag worden door de eigenaren, op en buiten het platform en zonder betaling. Inmiddels is alle buzz alweer wat afgenomen. Of Vero uiteindelijk Instagram, Facebook en Snapchat zal vervangen? Wij denken van niet.



Er was natuurlijk ook nieuws van alle oude vertrouwde socials:

Facebook
Facebook heeft de 'Explore Feed' test beëindigd. Vanaf oktober vorig jaar was Facebook aan het testen in zes verschillende landen met twee verschillende nieuwsfeeds: een met alleen posts van vrienden en familie en een met alleen posts van Pages. Deze test was in het leven geroepen na feedback van gebruikers die graag meer content van vrienden en familie in hun tijdlijn willen zien. De uitkomst van de testperiode was dat mensen geen twee aparte nieuwsfeeds willen. In plaats hiervan is Facebook aan de slag gegaan met het aanpassen van het algoritme in de bestaande tijdlijn, waarmee meer prioriteit wordt gegeven aan 'meaningful social interactions'. Dit heeft als gevolg dat gebruikers minder content van merken, bedrijven en media in hun tijdlijn voorbij gaan zien komen. We zijn benieuwd hoe deze ontwikkeling zal gaan!

Facebook zit niet stil, dus er was meer deze maand. Ondanks regelgeving is de gezichtsherkenning functionaliteit nog niet helemaal van de baan. Het is nu aan de gebruiker of je hier wel of geen toestemming voor geeft.

Heb je geen zin om je statusupdate te typen? Facebook is bezig met het ontwikkelen van de mogelijkheid van spraakgestuurde statusupdates. Dicteer de app hoe, wat of waar, en zij vertalen dit in een mooi geschreven bericht.

Instagram
Ons hart maakte een klein sprongetje toen we erachter kwamen dat Instagram aan het testen is om de chronologische tijdlijn weer terug te brengen. Want eerlijk: niemand is écht blij met het huidige algoritme waarbij de volgorde van berichten is aangepast op wat jij volgens Instagram interessant zou vinden. Let’s see wat er uit de tests komt!

Zo plotseling als gifjes werden geïntroduceerd op Instagram, zo plotseling zijn ze ook weer verdwenen. De mogelijkheid is tijdelijk opgeheven, omdat een gebruiker een racistische sticker spotte. De samenwerking met Giphy werd gelijk on hold gezet. We wachten af tot we onze stories weer kunnen opfleuren met deze leukerds!

Twitter
En dan Twitter. Het exclusieve blauwe vinkje wordt binnenkort niet meer zo exclusief. Het platform wil het verificatieproces gaan aanpassen, zodat het voor iedereen mogelijk wordt om het vinkje achter z’n naam te krijgen. Op die manier moet er meer onderscheid komen tussen betrouwbare en onbetrouwbare accounts, zoals bots.

Verder introduceerde Twitter deze maand de 'bookmarkfunctie', waarmee je makkelijk en snel tweets kunt opslaan om later uitgebreid te lezen.

De geruchten gaan dat Twitter bezig is om een nieuwe dienst à la de Snapchat discover functie te gaan lanceren. Het zou om een pagina gaan waarop video’s en foto’s worden verzameld op dezelfde manier als in de Discover tab van Snapchat. Op basis van locaties wordt beeldmateriaal verzameld en dat wordt gecombineerd met moments, zodat je bijvoorbeeld allemaal content van een evenement ziet. Er zou ook ruimte zijn voor advertenties in video’s op gesponsorde tweets. Benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien!

Snapchat
Ook Snapchat heeft iets nieuws! Het is nu ook mogelijk om vrienden en businesses te taggen op Snapchat. Hoe het werkt? Gebruikers kunnen andere gebruikers simpelweg taggen in een snap door de handle toe te voegen in tekst. Iedereen die de snap ziet, zal door omhoog te swipen de getagde accounts te zien krijgen. De feature is nu nog in testmodus voor een geselecteerd aantal accounts. Misschien een wat omslachtige manier van taggen, maar we zijn benieuwd hoe deze nieuwe mogelijkheid zich gaat ontwikkelen.

Je was ‘m misschien al even vergeten: de Snapchat spectacles. Momenteel is het platform bezig om twee (!) nieuwe versies van de bril te ontwikkelen. De meest interessante feature is de toevoeging van AR. De nieuwe spectacles kan exact definiëren waar je bent en wat er om je heen staat en op die manier AR elementen in het beeld toevoegen. Heel vet!

Whatsapp
Ook WhatsApp kwam met een nieuwe update. Waren we überhaupt al blij dat je kon ingrijpen als je berichten verstuurde naar de verkeerde persoon. Hoppa, verwijderen! Nu hebben ze de bedenktijd verlengd. Had je voorheen maar zeven minuten de tijd, vanaf nu (funfact!) heb je om precies te zijn 68 minuten en zestien seconden om dat te doen.

En dan nog wat laatste interessante artikelen:

* In dit artikel lees je hoe Pinterest interessant kan zijn voor adverteerders.

* Lees hier alles over de juiste tools voor Employee Advocacy.


Dit artikel is geschreven door Josette Bijl, Social Producer bij Isobar.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken