Social highlights april 2018

Social highlights april 2018
  • Online
  • 30 apr 2018 @ 10:25
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Geen tag

Er gebeurde veel deze maand. Van simpele platform updates tot aan controversies rondom, hoe kan het ook anders, Facebook. Hieronder de belangrijkste van de maand april.

Je moet haast wel onder een steen hebben geleefd als je het nieuws niet mee hebt gekregen. Begin deze maand moest Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, zich verantwoorden voor het Amerikaanse congres, vanwege het grote data schandaal rondom privacy. In het kort komt het erop neer dat miljoenen persoonsgegevens van Facebook-gebruikers in handen van databedrijf Cambridge Analytica waren gekomen en werden gebruikt om Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden.

Gevolg? Paniek
Nou ja, paniek. Met name in de Verenigde Staten, omdat het ‘datalek’ vooral veel Amerikanen trof. In Nederland ligt het door Europese regels toch net even anders en werden ‘slechts’ 90.000 Nederlandse accounts getroffen. Arjen Lubach maakte gebruik van het moment en ging mee met de in de VS gestarte #DeleteFacebook beweging. Een, hoe ironisch en inmiddels gedelete, Facebook-event werd aangemaakt met de oproep aan alle Nederlandse gebruikers om het eigen account te deleten. Eerlijk is eerlijk, Arjen en zijn team zetten daad bij woord en dat toont ballen. Van de duizenden mensen die zich hadden ‘aangemeld’ om hun account te deleten, hebben er zo’n 10.000 mensen hun account daadwerkelijk verwijderd. Dan is het natuurlijk de vraag of deze accounts verwijderd blijven, omdat je als gebruiker 30 dagen bedenktijd krijgt en een goed alternatief er nog niet is.

Wil je overigens echt van de gigant Facebook af, zul je ook WhatsApp en Instagram moeten verwijderen.

Ondanks de grote booboo van Facebook, de paniek die erna volgde (ook door bijvoorbeeld mijn moeder), zou je je kunnen afvragen of een #DeleteFacebook niet overdreven is. Als ‘gewone’ gebruiker zijn er tal aan redenen om het platform wel of niet te gebruiken. Als bedrijf of merk is de beslissing wat ingewikkelder. Menig marketeer zette dan ook zijn of haar vraagtekens bij de bye-bye Lubach actie, maar een ding is zeker: mensen zijn er meer bewust mee bezig. De hamvraag: wat doe jij met je Facebook-profiel en hoe gebruik je het platform? Iedereen weet dat Facebook data verzamelt (en anders weet je het nu), maar is daarin zeker niet de enige. Denk bijvoorbeeld aan Google. Het platform staat op scherp en het is vrijwel ondenkbaar dat het geen maatregelen zou treffen. Daarnaast is Facebook voor veel bedrijven en merken nog steeds een handig kanaal om (delen van) je doelgroep te bereiken. Wat je ook doet, gebruik vooral je verstand.

 

Met zoveel bombarie in de media kon Facebook natuurlijk niet stilzitten en heeft het de eerste acties ondernomen, onder andere om gebruikers gerust te stellen.

Onder het mom van strengere Europese wetgeving, verschijnen sinds een week of twee pop-ups waarin je wordt geleid naar verschillende privacy instellingen. Hiermee lijkt het platform extra aandacht te willen vestigen op de controle die je als gebruiker hebt. De in de vorige Social Highlight benoemde gezichtsherkenning functie, die overigens een eigen controverse oplevert, komt prominenter naar voren en je kunt je huidige privacy instellingen in- en herzien.

Kraan dicht voor ‘third party apps’
Vlak na de Cambridge affaire heeft Facebook de API van Instragram voor alle ‘third party apps’ afgesloten, met uitzondering van Facebook partners. Gevolg: een boel data is niet meer of lastig toegankelijk voor marketeers en bureaus.. Dat dit een direct gevolg is van de datalek bij Facebook kun je vrijwel met zekerheid stellen.

Door het gerommel bij Facebook zou je bijna denken dat er geen andere updates deze maand waren, maar niets is minder waar. De productontwikkelingen van de verschillende platformen liggen natuurlijk niet stil.

Time to go Instagram Shopping!
Afgelopen maand werd deze functie in een aantal Europese landen gelanceerd en nu zijn wij dan eindelijk aan de beurt. Met slechts één klik voeg je gemakkelijk producten toe aan je winkelmand. Met vijf producten per foto en totaal twintig in een fotoalbum (carousel) is deze functie natuurlijk heel interessant voor merken met een webshop.

Gemak met Stories
Wat fijn! Vanaf nu kun je meerdere foto’s en video’s in een keer tegelijk uploaden in je Instagram Stories. Alles voor het gemak van de gebruiker, maar wij marketeers zullen hier ook heel blij mee zijn. Het publiceren van meerdere Stories per week, soms per dag, wordt nu een stuk eenvoudiger.

 

Foutje, bedankt
Heb je iets verstuurd met een dikke typefout of een foto die eigenlijk voor je partner is en niet voor je oma? In Messenger wordt het straks mogelijk om je berichten terug te halen. We zagen deze functie al eerder bij WhatsApp, dus het is niet heel gek dat Messenger nu volgt.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd
Als we de laatste cijfers bekijken, dan stijgt het aantal jongeren tussen de 12 en 15 jaar aanzienlijk op Snapchat. Een nieuwe functie als groep video chat komt dan misschien als geroepen. Door deze functie kun je met maximaal 16 van je vrienden videochatten en daarbij bijvoorbeeld gebruik maken van een van de Lenses. Party on your screen!

Gifje hier, gifje daar
Of je er nu fan van bent of niet, we kunnen er niet meer onderuit: de GIF. Ook LinkedIn begrijpt dit en voegt de mogelijkheid toe om GIFs te versturen in Messaging (privéberichten). Hiermee wilt het platform meegaan in de gebruiken van ‘the next generation of professionals’. Wij zijn benieuwd of de ‘oude garde’ hier ook gebruik van zal maken.

We zijn nog niet klaar, want deze maand bleven ook de 1 april grappen niet uit;
* Heeft Elon Musk misschien toch niet zijn Facebookaccounts verwijderd?
* Wordt de minimumleeftijd voor WhatsApp gebruik niet alleen in Nederland maar in heel de EU 16 jaar.
* Kun je 360 foto’s en video’s in Messenger naar je vrienden versturen.
* Kun je naast het aanbrengen van focus in je selfies, nu ook je eigen Instagram data downloaden.
* Verwijdert YouTube miljoenen filmpjes, maar toont het advertenties op omstreden kanalen.
* Stelt LinkedIn dat een hoog inkomen gelijk staat aan stress.
* Maar vroegen we ons met name af’ Dotan, Dotan, Dotan.. wat doe je jezelf an?’

Deze blog is geschreven door Senior Social Media Manager Sarra Amir  

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken