[column] Undercover in de wereld van de echte mens

[column] Undercover in de wereld van de echte mens
  • Online
  • 27 sep 2018 @ 07:14
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Marketing

Dagelijks dompel ik mijzelf onder in de digitale wereld. Platforms bouwen, complexe koppelingen realiseren, klantportals tekenen; als we het kunnen bedenken, kunnen we het maken.

Het klinkt als de slogan van Bob de Bouwer, maar het is ons geloof bij Perplex. En omdat we als doel hebben het internet elke dag een beetje mooier, relevanter en gebruiksvriendelijker te maken, is de gebruiker ons uitgangspunt.

Logicabubbel

Als digitale professionals leggen we de standaard hoog en zijn we zó bekend met de online wereld, dat deze nog amper geheimen voor ons heeft. Maar voor de gemiddelde gebruiker zit het internet vol met uitdagingen en drempels. Ik noem het de logicabubbel. Dat wat logica is voor digikenners, heeft potentie mysterieus te zijn voor digibeten. En onbedoeld gevangen zitten in deze bubbel ligt voor elke digitale professional op de loer…

Regelmatig stap ik uit deze bubbel. Zo ook afgelopen maand, toen ik in de hoedanigheid van sporter het vernieuwde platform van NOC*NSF voor de AH Sportactie mocht testen. Samen met 15 andere sporters en sportclubvertegenwoordigers werd mij gevraagd het platform te gebruiken, zoals ik dat in 2017 ook had gedaan: account aanmaken, voucher inwisselen, sportactie en/of sportclub zoeken en sportactie boeken. Peanuts toch? Voor mij als digikenner wel, maar deze avond was ik die andere Fedosja; een fanatieke sporter met een mening over het gebruiksgemak van een online platform.

Digibeten en digikenners

Wat was het verfrissend, leerzaam en inspirerend om ‘undercover’ te gaan en omringd te worden door digibeten én digikenners. Ieder met een eigen verhaal, een eigen (online) referentiekader en misschien wel het belangrijkste: een eigen motivatie om het platform te gebruiken. Een alleenstaande huisvader in de bijstand, die hardlooptrainingen organiseert voor kinderen. Niet om geld te verdienen, maar om de kinderen op een laagdrempelige manier enthousiast te maken voor sport. Een gepensioneerde majoor met zeeën van tijd, die elke dag sport. Hij beleeft z’n tweede jeugd, heeft een vriendin, zorgt voor twee kittens en wil zo lang mogelijk fit blijven. Allebei hebben ze een eigen mening over en visie op de manier waarop het platform zou moeten werken. Snappen ze iets niet, dan is het dus niet logisch!. PUNT

Vlees en bloed

Echte mensen helpen, dat is natuurlijk waar we het als digitale professionals uiteindelijk voor doen. En in de snelle online wereld willen we nog wel eens vergeten dat er aan de andere kant van het scherm een mens van vlees en bloed zit. In mijn ogen een ondergewaardeerde bron van inspiratie en inzicht, die we veel vaker kunnen betrekken in onze professie. Hoe vaak stap jij uit jouw logicabubbel?

Fedosja van der Lee SMP

Projectmanager Digitaal/Internetmarketeer Perplex Internetmarketing

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken