[column] Hoe wendbaar ben jij als marketeer?

[column] Hoe wendbaar ben jij als marketeer?
  • Online
  • 31 dec 2018 @ 07:35
  • Link
  • Beate van Dongen Crombags
    Beate van Dongen Crombags

    Partner
    EY VODW
  • Marketingtechnology

Sinds kort rijd ik in een auto die op de snelweg ook autonoom kan rijden. En zo zeg, dat is even wennen! Hij rijdt net iets dichter bij de vangrail dan ik zelf zou doen. En komt mijn voorganger binnen enkele meters afstand, dan remt hij genadeloos. De grootste verandering is echter dat ik moet loslaten. Ik moet op mijn zelfrijdende auto durven vertrouwen. En dat gaat niet vanzelf.

Inmiddels ben ik een kleine duizend kilometer verder en begin ik steeds meer het genot van mijn maatje te ervaren.

Ook hebben wij de Nederlandse Google Home in huis. Op mijn vraag wat voor een weer het wordt krijg ik snel en accuraat antwoord. Als mijn dochter van zes hem welterusten wenst, wenst hij haar welterusten terug. Maar bij het doorgeven van mijn AH-boodschappen heb ik toch wel de neiging een dubbel check te doen in de Appie-app of de juiste producten op mijn lijstje beland zijn.

Technologische veranderingen die de toekomst gaan bepalen. Het zijn ook veranderingen die een beroep doen op mijn wendbaarheid. En deze wendbaarheid wordt vandaag de dag niet alleen gevraagd door nieuwe technologieën.

Ook op de dagelijkse werkvloer is wendbaarheid aan de orde van de dag en dat geldt zeker ook voor mensen binnen de commerciële organisatie. Agile werken betekent dat je als manager moet kunnen loslaten. Uiteraard moet je helder het gewenste resultaat benoemen. Tegelijkertijd is het cruciaal het team het vertrouwen en mandaat te geven om dat resultaat op hun manier te realiseren. De marketeer speelt hierbij, in samenwerking met zijn multidisciplinaire collega’s, een belangrijke rol. Hij of zij is verantwoordelijk voor de inbreng van het klant-, markt- en business-denken en kan zich daarbij achter niemand verschuilen. Tegelijkertijd moet de marketeer wel kunnen communiceren met andere disciplines als AI, data en tech. Disciplines die vaak net een andere taal spreken.

Maar ook organisaties blijven veranderen. Fusies en overnames zijn van alle dag. En wordt jouw bedrijf niet overgenomen, dan is de kans groot dat je de afgelopen jaren al menig reorganisatie hebt doorgemaakt. Ook ik ben als VODW-partner inmiddels partner van de big four-partij EY. Daarbij ondervind ik aan den lijve wat dit vraagt van mijn persoonlijke wendbaarheid: je aanpassen aan nieuwe structuren en gewoontes. Daarbij ga je door een verandercurve, waarin je afscheid moet nemen van het bekende en wordt uitgedaagd door het onbekende. Tegelijkertijd moet je je assets verder blijven verdiepen en verspreiden. Daarbij is het de vraag hoe snel je de verandering, de nieuwe werkelijkheid, weer kunt omarmen en de goede dingen uit het verleden kunt laten samengaan met de nieuwe kansen uit het heden en de toekomst.

Individuele wendbaarheid op drie niveaus dus. Ten eerste wendbaarheid om nieuwe technologieën te omarmen en zo het dagelijkse leven een stukje makkelijker, efficiënter en interessanter te maken. Als tweede de wendbaarheid in je dagelijkse manier van werken, waarbij jezelf blijven ontwikkelen en een leven lang leren centraal staan. En als derde de wendbaarheid om mee te gaan in organisatieveranderingen, die aan de orde van de dag zijn en zullen blijven.

Marketeers die deze veranderingen weten te omarmen, zijn de helden van de toekomst. Zij zijn het die mogelijkheden zien en deze weten te vertalen naar vernieuwing. Natuurlijk is iedere verandering wennen, maar zoals John F Kennedy zei: ‘Verandering is de wet van het leven. En degenen die alleen kijken naar het verleden of het heden zullen zeker de toekomst missen’.

Beate van Dongen Crombags houdt zich dagelijks bezig met digitale transformaties van haar klanten en is partner bij EY VODW.

Photo by F S on Unsplash

Deze column stond in MarketingTribune 21/22.

Beate van Dongen Crombags

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken