[column] Digitale emotie
- Online
- 12 feb 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Digitaal
- 12 feb 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
In de wereld van reclame en marketing is digitaal anno 2019 uiteraard koning. Alles moet snel, mobiel en via één druk op de knop - of beter gezegd via touch id - bekeken, geregeld en gekocht worden.
De transactiesnelheid gaat bij wijze van spreken sneller dan mijn hersenen kunnen bevatten, want dat ik iets koop - zoals eind januari een nieuwe tweedehands auto - moet ik ook in mijn hersenen later kunnen ‘verklaren’ en verantwoorden. Hysterisch en tegelijkertijd een bizar fenomeen: ik wil mijzelf belonen met iets en daarna zit ik eigenlijk met een schuldgevoel waarom ik dat eigenlijk heb gekocht. Rare jongens, die hersenen!
Paul Smit, filosoof en cabaretier, sprak eind januari op het BBP Media-event Branded Content. Hij lichtte op zijn geheel eigen manier de beloningsknop in onze hersenen toe. De nucleus accumbens zet mijn koopwoede aan en er is weinig aan te doen. Ik wil beloond worden! Maar als tegenhanger is daar dan de insula, ofwel de pijnknop. Iets kopen doet namelijk pijn, en vooral in de portemonnee. Ik herkende uiteraard onmiddellijk de reactie. Heb ik niet te veel betaald voor die auto? Is mijn inruil niet te laag? Had ik niet nog even langer moeten doorrijden met die ouwe auto? Om minder word ik midden in de nacht al badend in het zweet wakker.
Het proces van iets kopen gaat voor mij als persoon dus blijkbaar gepaard met heel veel emoties en gekraak in de hersenen, terwijl het digitale aankoopproces sneller gaat dan het licht. Allemaal veel te snel om mij als consument maar enigszins gerust te stellen. Digitaal is goed natuurlijk - want wie wil de vooruitgang stoppen? - maar ik heb sterk het idee dat de emoties helemaal geen rol meer spelen. Ik ben nauwelijks tijd om te verzinnen waarom ik iets niet wil kopen. Druk hier en koop! Beslis nu! Stel niet langer uit!
In die snelle wereld van digitaal en bits en bytes ben ik aangenaam verrast door twee opvallende mediafenomenen van de laatste maand: Frekkel, het zielige hondje van de Staatsloterij en de nationale bakkerijshow, Heel Holland Bakt. Twee voorbeelden van super emotioneel geladen mediaevents die miljoenen mensen in hun ban houden. De roep om meer emotie lijkt evenredig toe te nemen met de versnellende vooruitgang. Marketeers, houd hier graag rekening mee in je ongebreidelde hang naar de perfecte digitale customer journey. In de tussentijd troost ik mij met de gedachte dat alles wat ik koop eigenlijk onbewust, en dus emotieloos, gebeurt.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 03, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing