[column] Digitale emotie

[column] Digitale emotie
  • Online
  • 12 feb 2019 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Digitaal

In de wereld van reclame en marketing is digitaal anno 2019 uiteraard koning. Alles moet snel, mobiel en via één druk op de knop - of beter gezegd via touch id - bekeken, geregeld en gekocht worden.

De transactiesnelheid gaat bij wijze van spreken sneller dan mijn hersenen kunnen bevatten, want dat ik iets koop - zoals eind januari een nieuwe tweedehands auto - moet ik ook in mijn hersenen later kunnen ‘verklaren’ en verantwoorden. Hysterisch en tegelijkertijd een bizar fenomeen: ik wil mijzelf belonen met iets en daarna zit ik eigenlijk met een schuldgevoel waarom ik dat eigenlijk heb gekocht. Rare jongens, die hersenen!

Paul Smit, filosoof en cabaretier, sprak eind januari op het BBP Media-event Branded Content. Hij lichtte op zijn geheel eigen manier de beloningsknop in onze hersenen toe. De nucleus accumbens zet mijn koopwoede aan en er is weinig aan te doen. Ik wil beloond worden! Maar als tegenhanger is daar dan de insula, ofwel de pijnknop. Iets kopen doet namelijk pijn, en vooral in de portemonnee. Ik herkende uiteraard onmiddellijk de reactie. Heb ik niet te veel betaald voor die auto? Is mijn inruil niet te laag? Had ik niet nog even langer moeten doorrijden met die ouwe auto? Om minder word ik midden in de nacht al badend in het zweet wakker.

Het proces van iets kopen gaat voor mij als persoon dus blijkbaar gepaard met heel veel emoties en gekraak in de hersenen, terwijl het digitale aankoopproces sneller gaat dan het licht. Allemaal veel te snel om mij als consument maar enigszins gerust te stellen. Digitaal is goed natuurlijk - want wie wil de vooruitgang stoppen? - maar ik heb sterk het idee dat de emoties helemaal geen rol meer spelen. Ik ben nauwelijks tijd om te verzinnen waarom ik iets niet wil kopen. Druk hier en koop! Beslis nu! Stel niet langer uit!

In die snelle wereld van digitaal en bits en bytes ben ik aangenaam verrast door twee opvallende mediafenomenen van de laatste maand: Frekkel, het zielige hondje van de Staatsloterij en de nationale bakkerijshow, Heel Holland Bakt. Twee voorbeelden van super emotioneel geladen mediaevents die miljoenen mensen in hun ban houden. De roep om meer emotie lijkt evenredig toe te nemen met de versnellende vooruitgang. Marketeers, houd hier graag rekening mee in je ongebreidelde hang naar de perfecte digitale customer journey. In de tussentijd troost ik mij met de gedachte dat alles wat ik koop eigenlijk onbewust, en dus emotieloos, gebeurt.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 03, 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken