[column] De zoveelste hype: Digital Transformation

[column] De zoveelste hype: Digital Transformation
  • Online
  • 25 sep 2019 @ 09:40
  • Link
  • Jean-Paul Schaddé van Dooren
    Jean-Paul Schaddé van Dooren

    Marketingkoning
    Cityguys
  • Digitaal

Wat een heerlijk modewoord hè? Digital transformation. Kunnen we zo in de bullshitbingo stoppen. Voordat we deze hype met de grond gelijk gaan maken, moet ik bekennen, dat het ook op mijn CV staat: 'Organisaties begeleiden in de digitale transformatie'. Kots.

Lui

Stilstand is achteruitgang, dus volgens mij zijn we altijd in beweging. Ik heb de eer gehad om mijn carrière te mogen starten bij een vooruitstrevend bedrijf - volgens de bullshitbingo zouden we het nu een scale-up noemen - in de IT. Transformatie was aan de orde van de dag, het liefst elke dag een nieuw systeem voor welke activiteit je maar kunt bedenken. Ik leerde er een miljoenmiljard tools kennen en ook dat als iets niet helemaal aansluit op je wensen, dat je met wat programmeren een eind komt. Anyhow, ik heb daar nooit iemand horen zeggen dat we aan een digitale transformatie bezig waren, terwijl we aan de meest vooruitstrevende zaken werkten, voor onze klanten én in de organisatie van het bedrijf zelf. We zochten naar kansen en vonden daar manieren bij om het zo efficiënt mogelijk te regelen. Wat zei Bill Gates daar ook alweer over? ‘Ik zal altijd kiezen voor een luie persoon om de klus te klaren, omdat hij of zij zal zoeken naar de makkelijkste manier om het aan te pakken.’ Juist. Dat is de samenvatting van automatiseren.

 

Politiek

Gelukkig heb ik ook olietanker-organisaties meegemaakt, dus ik weet heus wel dat het niet altijd eenvoudig gaat. Dat je soms een leverancier moet vragen om een dienst te draaien voor je omdat het intern niet is toegestaan - zo wordt Slack volgens mij vaak gebruikt bij corporates. En dat je bij een kleine verandering soms onderhevig bent aan politiek, andere afdelingen en het overtuigen van een CIO of zelfs CEO voor je een goed idee erdoorheen krijgt. En dat je het soms digitale transformatie moet noemen, voordat je een glinstering in de ogen van zo’n manager krijgt.

 

Heb de ballen

Digitale transformatie? Doen. Maar benoemen? Nee. Neem jonge mensen aan, of ervaren mensen die ‘jong’ denken. In kansen. Een beetje naïviteit kan ook helemaal geen kwaad, zolang het je niet teveel gaat kosten. Zorg ervoor dat je organisatie vertrouwt op de bevindingen van deze mensen. Daar moet je je managers op managen, dat is niet makkelijk - mensen zijn nu eenmaal geneigd om vanuit N=1 te denken. Zeg ook maar een keer volmondig JA op een idee als iemand niet zeker weet of het gaat werken. Neem in een sprint eens iets mee uit de backlog dat niet per se noodzakelijk is. Heb de ballen om te bewegen en geloof mij: daar gaat iets moois uit komen.

Deze column stond in MarketingTribune 16, 2019.

Jean-Paul Schaddé van Dooren

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken