[column] 5 tips voor digital marketing in crisistijd

[column] 5 tips voor digital marketing in crisistijd
  • Online
  • 27 mrt 2020 @ 11:20
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Digitaal

Door de fysieke afstand die de consument in deze crisistijd ervaart, is de digitale verbondenheid belangrijker dan ooit tevoren. Dennis Peters, Marketing Technologist & Head of Sales Benelux-Nordics bij Selligent Marketing Cloud, heeft tips voor succesvolle digitale marketing.

De scholen zijn dicht, publieke bijeenkomsten zijn niet toegestaan, grenzen worden gesloten en vluchten gaan niet door. Dagelijks worden mensen wakker in een nieuwe realiteit die maar op één zaak gericht is: flatten the curve. Geen business as usual meer, maar strenge maatregelen in een poging om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) in te dammen.

Het openbare leven en de sociale interacties blijven beperkt. Hierdoor verliest omnichannel marketing een belangrijk kanaal: IRL, oftewel de echte interacties met een merk. De marketingindustrie ervaart nu al een sneeuwbaleffect op verschillende niveaus.

Marketing tijdens de COVID-19 pandemie

Niemand weet hoe een post-coronavirus realiteit eruit zal zien. Eén ding is zeker: in een omgeving waar de fysieke interactie mogelijk voor langere tijd wordt beperkt, zijn digitale kanalen belangrijker dan ooit.

Want wanneer we kijken naar de zwaarst getroffen landen, zien we dat online kanalen een steeds crucialere rol spelen. Meer en meer mensen zitten thuis en als gevolg daarvan is in bijvoorbeeld Italië het internetgebruik sterk toegenomen. Toen de regering het hele land in quarantaine zette, steeg het internetverkeer met ruim 30%.

 

  1. Herdefinieer bedrijfsdoelstellingen

De huidige situatie verstoort heel wat sectoren, waaronder ook het makertinglandschap. Het is daarom belangrijk om de bestaande marketingstrategie en de algemene bedrijfsdoelstellingen opnieuw te bekijken. De tijd die nu vrijkomt voor marketeers, kan nuttig ingevuld worden door na te denken over nieuwe kernboodschappen in het licht van de COVID-19 lockdown. Denk aan de verwachtingen van klanten van jouw merk in tijden als deze. Wat moeten ze horen? Kun je als merk hun leven gemakkelijker maken door bijvoorbeeld langere betalings- en retourtermijnen aan te bieden? Voldoet jouw merk aan een kritische behoefte die consumenten ondervinden in deze onzekere situatie?

Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, kunnen marketeers deze kritische bijdrage centraal zetten in hun boodschap. Als het antwoord op deze vragen toch wat twijfelachtig is, kan het zijn dat de verdeling van marketingbudgetten herbekeken moet worden om consumenten meer richting digitale winkelpunten te sturen. (zie stap 3. Omnichannel) Budgetten uit bijvoorbeeld eventmarketing kunnen aangeboord worden.

 

  1. Bewaar outbound communicatie voor kritische thema’s

Een nieuwsbericht is nog niet gepubliceerd of er is opnieuw iets gebeurd waardoor het niet meer relevant is. Consumenten worden overladen met communicatie vanuit hun werk, dokterspraktijk, gemeente, scholen etc. Voordat marketeers een mail sturen naar de gehele mailinglijst, moeten ze stilstaan bij het feit dat ze communiceren in een druk momentum. Marketeers moeten dus kritisch kijken naar hun boodschap en erover waken dat hun communicatie echt telt.

Thema’s als het annuleren van events, nieuwe servicerichtlijnen, belangrijke informatie over levertijden of een nieuw beleid om COVID-19 tegen te gaan zijn interessant voor betrokken consumenten. Maar over het algemeen kunnen marketeers de communicatie beter even op een laag pitje zetten.

Het gebruikelijke ritme van de marketingautomatisering kan daarom het best even herbekeken worden. Hoeveel is te veel? Als marketeers een onzichtbare grens overschrijden, kunnen klanten zich snel afkeren en wordt de merkreputatie teniet gedaan. Een tip van Selligent is om de klanten van een merk te helpen met snelle en gemakkelijke antwoorden op al hun vragen.

 

  1. Omnichannel is belangrijker dan ooit

Door de bedrijfsdoelstellingen onder de loep te nemen, komen ook de sterke punten in het omnichannelaanbod van merken in het vizier. Merken die voornamelijk inzetten op een fysiek winkelpunt, zien nu heel wat verkeer verplaatsen naar online, en dus e-commerce.

Stel campagnes op om online winkelen te belonen, zoals het verdubbelen van loyaliteitspunten bij digitale aankopen. Marketeers kunnen bijvoorbeeld via data hun meest loyale offlineklanten identificeren, en omzetten in online klanten.

Terwijl mensen wachten tot de situatie opgehelderd is, is een beetje persoonlijke erkenning altijd fijn. Door gebruik te maken van consumentengevens uit bestaande profielen in customer data platforms (CDP), kunnen marketeers gepersonaliseerde ervaringen aanbieden via verschillende kanalen. Het is moeilijk om een echte winkelervaring online na te bootsen, maar individuele productaanbevelingen of speciale aanbiedingen zorgen ervoor dat die ene boodschap zich onderscheidt van de rest.

 

  1. Test inbound marketing voor COVID-19

Vinden mensen merken gemakkelijk terug via zoekmachines? Hoe zit het eigenlijk met voice search? Hebben marketeers wel gedacht aan SEO-gerichte marketing? Is deze up-to-date om zoekopdrachten naar een online winkel te sturen in plaats van de fysieke locatie?

Een toename in het onlineverkeer is onvermijdelijk.

Als marketeers bereid zijn om meer consumenten proactief te betrekken bij het vinden van hun merk, is dit hét moment om inbound marketing te testen.

 

  1. Meten is weten

De situatie is op dit moment zo onzeker dat er bijna dagelijks nieuwe zoekpatronen en trends ontstaan. Daarom zijn data-analyse en data-rapportage belangrijker dan ooit. Door erachter te komen welke webpagina’s door de consument bezocht worden en welke zoekopdrachten ze hanteren, kunnen marketeers hun boodschap verfijnen en relevante content leveren die aanslaat.

 

Enkele analysevragen die marketeers zichzelf kunnen stellen zijn: wie zijn mijn meest waardevolle offlineklanten? Hoe kan ik ze aansporen tot online aankopen? Welke mails en berichten creëren op dit moment de meeste betrokkenheid? Hebben we lokale en relevante informatie voor consumenten?

Voor ons, bij Selligent Marketing Cloud, zijn inzichten over consumenten erg belangrijk. Dat is wat we ook mogelijk maken. Zeker nu is het belangrijk om dat voordeel te benutten en te combineren met slimme ideeën voor gerichte campagnes op basis van real-time data.

En de toekomst?

De pandemie veroorzaakt heel wat onzekerheid en frustratie voor iedereen. Toch is het inspirerend om te zien hoe flexibel onze samenleving is samen met alle sectoren en industrieën. Ook marketeers reageren razendsnel met empathie en creativiteit. Films worden meteen vrijgegeven op streamingplatforms, concerten worden live gefilmd en uitgezonden en er ontstaan alweer nieuwe marketing- en reclamemodellen.

We vechten samen tegen deze crisis, in een wereld die meer dan ooit (digitaal) verbonden is. Vandaag hebben we de kans om op grote schaal te reageren met persoonlijke en relevante verhalen.

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken