[column] Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn
- Online
- 9 feb 2021 @ 10:38
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MarketingMediastrategie
- 9 feb 2021 @ 10:38
- Gastblogger
Deze reis begon zo'n 27 jaar geleden. Amazon was maar een idee, en het had geen naam, schrijft ceo Jeff Bezos in deze opvallend openhartige interne blog, waarin hij zijn nieuwe toekomst aankondigt. 'Vergeet niet om rond te dwalen.'
'Collegae Amazonians,
Ik ben verheugd om aan te kondigen dat ik in dit derde kwartaal 2021 de overstap naar Executive Chair van de Amazon Board en Andy Jassy ceo zal worden. In de rol van Exec Chair ben ik van plan mijn energie en aandacht te richten op nieuwe producten en nieuwe initiatieven. Andy is goed bekend binnen het bedrijf en is al bijna net zo lang bij Amazon als ik. Hij zal een uitstekende leider zijn en hij heeft mijn volledige vertrouwen. Deze reis begon zo'n 27 jaar geleden. Amazon was maar een idee, en het had geen naam. De vraag die mij toen het vaakst werd gesteld, was: "Wat is internet?"
Heerlijk... ik heb dat al een hele tijd niet hoeven uit te leggen. Tegenwoordig hebben we 1,3 miljoen getalenteerde, toegewijde mensen in dienst, bedienen we honderden miljoenen klanten en bedrijven en worden we algemeen erkend als een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Hoe is dat gebeurt? Door uit te vinden.
Uitvinden is de wortel van ons succes. We hebben samen gekke dingen gedaan en ze daarna normaal gemaakt. We waren pioniers op het gebied van klantrecensies, gepersonaliseerde aanbevelingen met 1 klik, de waanzinnig snelle verzending van Prime, Just Walk Out-winkelen, de Climate Pledge, Kindle, Alexa, onze marktplaats, de infrastructuur voor cloud computing, Career Choice en nog veel meer. Als je het goed doet, een paar jaar na een verrassende uitvinding, is dat het nieuwe normaal geworden. Mensen gapen nu misschien wanneer ik dit vertel. Maar die geeuw is het grootste compliment dat een uitvinder kan krijgen... Ik ken geen ander bedrijf met een staat van dienst op het gebied van uitvindingen die zo goed is als die van Amazon. En ik denk dat we op dit moment het meest inventief zijn. Ik hoop dat je net zo trots bent op onze inventiviteit als ik. Ik denk dat je dat zou moeten zijn.
Toen Amazon groot werd, besloten we onze schaal en reikwijdte te gebruiken om vooruit te lopen in belangrijke sociale kwesties. Twee indrukwekkende voorbeelden zijn: ons minimumloon van $ 15 en onze klimaatbelofte. In beide gevallen hebben we richting gegeven en vervolgens anderen gevraagd om met ons mee te gaan. In beide gevallen werkte het. Andere grote bedrijven komen onze kant uit. Ik hoop dat je daar ook trots op bent.
Ik vind mijn werk nog steeds zinvol en leuk. Hierin past enige nederigheid. In moeilijke tijden hebben we elkaar ondersteund, zijn sterk geweest en hebben we elkaar aan het lachen gemaakt. Het is nog immer een feest om in dit team te werken.
Hoewel ik nog graag dansend op kantoor sta, ben ik enthousiast over deze transitie. Miljoenen klanten zijn voor onze diensten van ons afhankelijk en meer dan een miljoen medewerkers zijn voor hun levensonderhoud van het merk afhankelijk. Ceo zijn van Amazon is een diepe verantwoordelijkheid, en het kost veel. Als je zo'n verantwoordelijkheid hebt, is het moeilijk om de aandacht op iets anders te vestigen. Als Exec Chair blijf ik betrokken bij belangrijke Amazon-initiatieven, maar ik heb ook de tijd en energie die ik nodig heb om me te concentreren op bijvoorbeeld het Day 1 Fund, het Bezos Earth Fund, Blue Origin, The Washington Post en mijn andere passies.
Ik heb nog nooit meer energie gehad dan nu, en dit blog gaat dan ook niet over met pensioen gaan. Ik ben super gepassioneerd over de impact die onze organisaties volgens mij kunnen maken. Amazon kan niet beter gepositioneerd zijn dan met de huidige plannen voor de toekomst. We schakelen precies zoals de wereld dat nodig heeft. We hebben dingen in de pijplijn die blijven verbazen.
We bedienen individuen en bedrijven, we zijn voorloper in verschillende industrieën en ontwikkelen nog steeds fonkelnieuwe apparaten en -diensten. We zijn leiders op gebieden die variëren van machine learning tot logistiek. En mocht een concept van een Amazonian (werknemer, red.) of het bedrijf nog een nieuwe institutionele vaardigheid vereisen, zijn we flexibel genoeg en geduldig genoeg om die te leren.
Blijf uitvinden en wanhoop niet als je idee er in het begin gek uitziet. Vergeet niet om rond te dwalen. Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn. Het blijft altijd dag 1.'
Jeff Bezos
ceo en oprichter Amazon
(beeld boven: Jeff Bezos tijdens de Amazon Spheres Grand Opening in Seattle, 2018 foto Wikimedia Commons, vertaling: PvWK)
Lees ook: Het masterplan van Jeffrey Preston Bezos
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- big tech
- Bezos Earth Fund
- webshop
- kompas
- in het begin
- nieuwsgierigheid
- Blue Origin
- initiatieven
- ebieden
- gek
- idee
- The Washington Post
- Day 1 Fund
- pijplijn
- leider
- Amazon
- super
- energie
- ronddwalen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing