[column] Offline heimwee

[column] Offline heimwee
  • Online
  • 23 feb 2021 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • E-commerce

Wat mis ik het. Een zaterdag gezellig lunchen en shoppen in het centrum van Den Bosch met een goede vriendin. De etalages van de talloze kleine boetiekjes bekijken, even naar binnen voor dat ene leuke jurkje, samen passen, elkaar van feedback voorzien, lol hebben om hoe het staat, verrast worden of toch nog even wat anders proberen.

Ondertussen krijgen we goed advies van een winkelmedewerkster, die ons ook nog even een kopje thee of koffie aanbiedt. Online shoppen haalt het hier niet bij. Alleen achter de keukentafel met je laptop opengeklapt, geen mogelijkheden om dingen te passen, geen feedback of lol en die koffie of thee moet je zelf regelen. Voor mij haalt de emotie en beleving online het niet bij het echte leven. En dat geldt niet alleen voor shoppen, maar ook voor lekker uit eten, brainstormen met collega’s of het bijwonen van een goed concert.

Nu we voor bijna alles aangewezen zijn op het internet, valt het me op hoezeer de ervaring per website of app verschilt. En dat terwijl het investeren in een goede online beleving echt de moeite waard is. Het is zo’n belangrijk verlengstuk van je merk. Natuurlijk is het niet makkelijk een offline beleving te evenaren, want er zijn beperkingen voor die persoonlijke ervaring en dat kopje koffie of thee. Maar dat is geen excuus om het niet te proberen.

Er zijn namelijk heel veel verschillende mogelijkheden om ook online een leuke, persoonlijke ervaring te bieden. Uit eigen ervaring kan ik aanbevelen om eens je inspiratie op te doen bij games. Die bezorgen miljarden mensen wereldwijd verschillende ervaringen. Van World of Warcraft tot Legends of Zelda en Super Mario. De elementen die deze games zo succesvol maken, kun je verrassend genoeg ook gebruiken voor andere toepassingen, oftewel gamification. De verschillende elementen in games hebben hun eigen werking en doel. Ze spelen in op je motivatie en zorgen dat je geboeid blijft. Om een online beleving te verbeteren, kun je game-elementen ook toevoegen aan je website of app zonder dat je er een game van maakt. Denk bijvoorbeeld aan feedback waarin je ook humor gebruikt, een virtueel kopje koffie of een bon om het ergens te halen. Of het maken van je eigen persoonlijke avatar met voorkeuren en wensen dat als het ware een foto is van wie je bent en op basis waarvan je persoonlijk advies krijgt. En hoe leuk is het als die medewerker uit de winkel ook een herkenbare avatar gebruikt?

Belangrijk bij het toepassen van gamification is, net als bij elke marketingcommunicatie-uiting, dat je je doelstellingen vooraf goed bepaald. Wat wil je bereiken? En in hoeverre past het bij je merk? Vergeet ook niet om je doelstellingen meetbaar te maken zodat je straks kunt beoordelen welke game-elementen werken en wat niet. Zorg ook dat je je doelgroep goed voor ogen houdt. Verplaats je in hun belevingswereld. Wat vinden ze belangrijk? Waarom komen ze naar je site? Als je weet hoe je ze kunt motiveren, ben je een heel eind. Zijn ze bijvoorbeeld heel competitief, dan kun je kijken of je daarop in kunt spelen door prijsvragen of laddercompetities, die je online kunt spelen. En, tot slot, begin klein. Experimenteer, leer en pas je strategie waar nodig aan.

Met gamification zorg je ervoor dat je doelgroep op een andere manier bezig is met jouw merk. Zo werk je op een andere, bewezen manier aan het creëren van merkvoorkeur én vergroot je daarmee uiteindelijk de kans op commercieel succes. En je hoeft echt geen game te bouwen, maar kunt klein beginnen. Een mooie manier om in 2021 tijdens de lockdown de online ervaring wat meer in lijn met de offline ervaring te maken. Daar worden we toch allemaal weer wat vrolijker van?

Dit artikel is geschreven door Esther Oostrom SMP SCP, divisiemanager commercie Klaverblad Verzekeringen, en verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2021.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken