[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil
Een vriend stuurde mij een appje met een – bijna zeker fake - Pepsi poster waarop stond: What I want for Christmas is 2021. Dat ook, maar ik wil nog iets: een vaccin tegen de mentale stagnatie van ons vak.
[column] Genoeg is genoeg: laten we samen de adfraud stoppen
VEA en IAB gaan fuseren. Op het eerste gezicht een gezonde ontwikkeling zou je denken. Maar de dieperliggende waarheid is dat we ons als VEA committeren aan een organisatie die fraude niet aanpakt.
[column] F*ck performancemarketing en bouw een merk
Een van de meest interessante marketingcases van het afgelopen jaar was er niet een waarin ons verteld werd hoe geweldig een merk iets had aangepakt, maar een waarin het merk toegaf grote fouten gemaakt te hebben. Fouten waar we van kunnen en moeten leren.
[column] De invloed van rankbrain en AI op copywriting
De invloed van rankbrain en artificial intelligence (AI) is een van de belangrijkste trends van afgelopen jaren en die invloed zal steeds groter worden. Tegelijkertijd werken er nog maar weinig websites en copywriters volgens de nieuwe principes.
[column] Contentmarketing is opnieuw uitgevonden
Internet bestaat niet meer. We surfen niet meer over het net. Het net zoekt voor ons. We zijn Zoom-moe. We willen weer fysieke communicatie. Op sociale media slaan sommigen elkaar de hersens in.
[column] De kracht van liefde in e-commerce delivery
Net Black Friday en Cyber Monday achter de rug, staan Sint en Kerst alweer voor de deur. De pakketbezorgers hebben het er maar druk mee.
[column] Hot or not in 2020 en 2021
Roland van Kralingen heeft een nieuw boek uitgebracht, Make Dust or Eat Dust 2 als opvolger van het populaire eerste deel. Tegen het einde van dit miserabele jaar en het hopelijk positieve 2021 vroegen we hem wie en wat stof gaan maken (of happen).
[column] Thierry Baudet is zijn eigen merk
Thierry Baudet is geen ijzersterk politicus. Een goede debater is hij eigenlijk ook niet. Wel is hij een slimme marketeer - van zijn eigen merk vooral.
[column] Ik was er bijna ingetrapt
Ik wilde een digitale betaling doen en kreeg het gebruikelijke schermpje van de bank in beeld. Hoewel gebruikelijk, het zag er anders uit. Dus toch maar even op de site van de bank nagegaan of er melding werd gemaakt van een verandering.
[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com, AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
[column] Digitale versnelling
Ik vind shoppen leuk. Even snel de stad in voor een trui of nieuwe sneakers, maar even zo fijn om wat langer te struinen langs winkels van de grote merken of de kleine hippe winkels in achteraf steegjes en straatjes.
[column] Wat doe je als je chagrijnig uit bed stapt?
Blijven liggen! Als je wakker wordt en het covid-chagrijn als eerste in je hoofd oppopt, moet je je omdraaien. Meld je bij jezelf ziek en glij weer even ‘de wolken’ in. Niet dat daarmee covid verdwijnt, maar je wordt misschien wat meer ontspannen wakker.
[column] Van affiliate naar partner marketing
De ene marketeer is er groot fan van, de ander loopt er met een boog omheen: affiliate marketing. Het kanaal is doorgaans niet het populairste binnen de marketingmix van online retailers. Affiliate marketeer Jerry Meissen, bij Yellowgrape verantwoordelijk voor business development, schetst hoe het anders kan.
[column] Change is good: van groei naar duurzaam
De Covid-19 crisis gaat de verandering in onze economie behoorlijk versnellen. De gedeeltelijke lockdowns in het voorjaar en najaar en het feit dat zeer velen thuis hun werk doen heeft vele ondernemers en werknemers flink aan het denken gezet. Is dit de genadeklap voor de groei-economie?
[column] Bestrijd de always on-cultuur!
Raken we straks allemaal overspannen door de lockdown? Wij, marketeers en werkgevers, kunnen dit wellicht voorkomen, denkt Paola Cassone. Het scheiden van werk en privé - zowel fysiek als mentaal – is dé uitdaging.
[column] Meer vilt dan volk
Theo Doyer, freelance copywriter van naam, was gister in zijn stamkroeg Hoppe en schreef recht uit het hart dit gedicht.
[column] Killing with kindness
Mooi dat Diederik Gommers en Famke Louise de handen ineenslaan om de jeugd te bereiken inzake de coronamaatregelen. Ze hebben 'samen nagedacht' naar aanleiding van de actie #ikdoenietmeermee.
[column] Webhosting: goedkoop is vaak duurkoop
Webhosting wordt vaak gezien als flinke kostenpost en moet vaak zo goedkoop mogelijk. Prijsvechters zijn er genoeg in de wereld van de hosting. Maar is goedkope hosting op de lange termijn ook echt voordelig?
[column] Digital Disappointment
Ik had nooit verwacht dat ik het een keer zou zeggen: ik ben teleurgesteld in digital advertising.
[column] Losing clients? Look at the bright side!
Op 15 september gaf Mike Anthony, exclusief voor ISMI leden een clinic met de titel Customer & Shopper Marketing in 2021. Hij ziet voor 2021 genoeg positieve punten waarmee de shopper marketeer zijn voordeel kan doen.
[column] #TheDilemmaNL verdient brede discussie in marketing
'Het lijkt misschien ongepast om er grote themas als #BLM, #MeToo, #Covid19 of #jeweetwel er bij te halen, en toch wil ik deze hashtag: #TheDilemmaNL graag voordragen voor een brede discussie in marketing', bepleit Maarten Roelofs, de oprichter van Planet Nine Group.
[column] Heb je al een influencer aan boord?
Wanneer je als bedrijf, merk of instelling een bureau zoekt, gelden er dan in deze tijd andere criteria dan in het verleden? Een doordenker, want op het eerste gezicht zou je denken ‘nee’.
[column] De opkomst van lifestylestreams
Livestreams zijn hot. Dat wisten we al, maar recente cijfers laten zien dat het aantal gestreamde uren op Instagram, YouTube, Facebook en Twitch de afgelopen maanden door het dak ging.
[column] Techinnovaties als marketingtool in automotive
De automotive sector is dat laatste jaren flink aan het veranderen. De komst van elektrische auto’s veranderen niet alleen de aandrijving en de uitstoot, maar zorgen ook voor een verdere digitalisering van de autobranche. Dit biedt kansen voor de sector.
[column] Het nieuwe koopgedrag van de consument
De pandemie heeft het bedrijfsleven op verschillende manieren getroffen. De situatie dwingt ondernemers om van een offline naar een online omgeving te werken. De gevolgen van de e-commerce zijn groot, schrijft Sam Counterman, Director of Marketing Selligent, in deze analyse.
[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland
Van Micael Dahlen, de Scandinavische rockprofessor, heb ik geleerd waarom sommige mensen gelukkiger zijn dan anderen. Hij heeft dat wetenschappelijk onderzocht en ik vind zijn bevindingen superinteressant.
[column] De 9 beste marketinganimaties ooit gemaakt
Animaties en marketing, een gouden combi. En dé manier om je marketingverhaal te versterken. Maar wat maakt een animatie nu echt goed? Laat je inspireren door de 9 beste marketinganimaties ooit gemaakt (mét tips voor marketeers natuurlijk).
[column] Mindful aan de slag
‘In groten getale rukken de hard seltzers op. Een hard seltzer is transparant van kleur en bestaat uit koolzuurhoudend water, natuurlijke fruitaroma’s als limoen, citroen of framboos en alcohol. Die alcohol is neutraal van smaak, zoals wodka.’
[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?
Patrick Severein, head of content bij LVB en jurylid voor de Grand Prix Content Marketing, ziet veel misgaan bij inzendingen en deelt tips over hoe het wel moet.
[column] Personaliseer je marketingboodschap
Hoewel nieuwe klanten werven noodzakelijk is voor de ontwikkeling van een bedrijf, is het ook belangrijk om te investeren in het terug laten komen van klanten. Het behouden van een tevreden klant is uiteindelijk goedkoper dan het winnen van een nieuwe.
[column] Normaal, hoe was dat ook al weer?
Hoe vaak is de afgelopen maanden niet geschreven: ‘in normale tijden’. Toen ging het zus of zo. Nu moet alles anders. En mogelijk zijn we vergeten hoe het ooit was.
[podcast] Ard Malenstein over de toekomst van IJsvogel Retail
Luister hier naar de podcast van ING Sector Banker Dirk Mulder waarin hij Ard Malenstein interviewt. IJsvogel Retail is bekend van merken als Pets Place en Boerenbond. Ard vertelt ons over de impact van corona, de rol van digitalisering en platformen en hoe dit invloed heeft op de toekomst van IJsvogel Retail.
[column] Service-innovatie in de winkel: de robot wijst de weg
HvA zet steeds meer in op onderzoek naar service robots in de retail. In dit blogartikel gaan Tibert Verhagen, Sven Kluft en Chloé Wichard van het Centre for Market Insights van de HvA na hoe robots de winkelbeleving veranderen welke kenmerken van de robot van belang zijn.
[column] Durf te vernieuwen, denk anders
In een interview met Adyen lees ik over de opkomst van virtual cards, onder meer voor een nieuw type bezorgdienst. Je bestelt via een app een nieuwe laptop, de bezorgdienst koopt deze voor je en levert ‘m binnen een uur bij je af.
[column] SEO vergroot effect contentmarketing
Als marketeer, merkstrateeg of brandmanager heb je met bloed, zweet en tranen je organisatie ervan overtuigd dat het slim is alle communicatie vanuit één overkoepelende aanpak te sturen.
[column] Tijd voor een Digitaal Deltaplan
Is de Covid app eindelijk af, en dan wil niemand hem meer. 'En eerlijk gezegd verbaast me dat weinig. Na een onoverzichtelijk aanbestedingsproces, waarin een onmogelijke deadline werd gesteld die nu met 3 maanden is overschreden, kwam naar buiten dat de Infectieradar website een bouwfout bevatte, waardoor de persoonlijke data van alle deelnemers op straat lag'. Onze nieuwe columnist Victor Knaap is kritisch.
[column] Hoe zit het met jouw (data)geletterdheid?
Even mijn mailbox legen. Even scannen of er nog verrassende ontwikkelingen zijn in ons vakgebied. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je gestimuleerd door het mooie weer een dagje buiten bent geweest, groeit het aantal ongelezen mail al gauw naar tweehonderd.
[column] De rol van PR in maatschappelijke discussies
PR is bij uitstek de manier om als bedrijf een sociale verantwoordelijkheid te tonen in de maatschappelijke issues die vandaag de dag, meer dan ooit, aan de orde zijn.
[column] Artificial intelligence voor beginners
Meer en meer werk wordt tegenwoordig geautomatiseerd. Veel mensen houden zich bezig met het aansturen van tools en machines in plaats van het zelf handmatig uitvoeren van hun oorspronkelijke werkzaamheden. Hoe gedijt de marketeer in dit nieuwe Umfeld?
[column] Time for change
'Jij zult vast niet echt te maken hebben gehad met racisme, toch? Die vraag is me afgelopen week -voor de zoveelste keer- weer eens gesteld. Deze stelling is wellicht gebaseerd op mijn onvervalste Amsterdamse tongval.' Brian Hirman (foto), oprichter en md van GUC Agency, deelt zijn gedachten over #BLM en discriminatie.
[column] Vier krachten die klanten blijvend veranderen
In korte tijd is ons gedrag radicaal veranderd. En dit gaat nog wel even zo blijven. Alerte retailers onderschatten de impact die COVID-19 heeft op consumentengedrag niet. Zij verdiepen zich in hoe de klant zich nu en in de toekomst zal gaan gedragen en halen hier hun voordeel uit. Zo zijn er vier krachten die bepalend zijn voor het gedrag van klanten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing