Exit Essent uit schaatsen

Exit Essent uit schaatsen
  • Sponsoring
  • 3 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sponsorship

Het energiebedrijf zal de aflopende contracten met de ISU (International Skating Union), de KNSB (de Koninklijke Nederlandse Schaats Bond) en schaatsstadion Thialf niet verlengen en zich terugtrekken als sponsor van de Essent ISU World Cups en de EK’s en WK’s langebaanschaatsen (de Essent ISU Championships). Het energiebedrijf is al vanaf 1998 de hoofdsponsor van de Essent ISU World Cup. In 2009 kwamen daar de ISU WK's en EK's schaatsen bij.

Na een pitch tussen drie bureaus heeft Essent sportmarketingbureau Triple Double gekozen om de exit uit het schaatsen te begeleiden en ook na Sochi te adviseren over de sportsponsorstrategie. Daarmee komt ook een einde aan de relatie die Essent met Trefpunt afgelopen jaren heeft gehad.

Essent laat in een persbericht weten: 'Het ondersteunen van de schaatssport heeft de naamsbekendheid van Essent enorm verhoogd - tot 97% totale bekendheid nu. Oer-Hollands, sympathiek en ‘van-ons-allemaal’ zijn de associaties bij het schaatsen die perfect pasten bij de merkwaarden van Essent. We spreken dan ook van een succesvolle samenwerking met de diverse partijen in de schaatswereld.'
'Essent was sponsor in een fase waarin het schaatsen een enorme ontwikkeling doormaakte. Met de schaatssponsoring heeft Essent haar doelstellingen behaald. Er wordt nu gekeken naar alternatieven passend bij de huidige situatie van Essent. Dat is dus een ander uitgangspunt dan bij de start van de sponsoring (vestiging merknaam, liberalisering energiemarkt).'

Erwin van Laethem, CEO van Essent: ‘De energiemarkt is voortdurend in beweging. De veranderende omstandigheden hebben ons doen besluiten de bakens te verzetten. We hebben als sponsor het plafond bereikt van wat mogelijk is. Ons sponsorbeleid gaat nadrukkelijk verschuiven richting klantenwerving en klantbehoud.’
‘Na 15 jaar intensieve betrokkenheid voelen we ons zeer verbonden met de schaatssport alsook met de mensen in de schaatssport zelf. Het afscheid zal ons niet licht vallen. Gelukkig staat ons nog een heel seizoen te wachten als supporter van het schaatsen. En daar verheugen we ons op’, aldus Van Laethem.

Ook ISU-president Ottavio Cinquanta benadrukt de intensieve, constructieve en plezierige samenwerking in de 15 jaren van het succesvolle sponsorship. ‘Het heeft Essent de mogelijkheid geboden zich te presenteren op het hoogste niveau van schaatsen, op TV, in de media en in de vele schaatspodia in de wereld. En de ISU de kans geboden het schaatsen verder te ontwikkelen op internationaal niveau.’

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken