Crowdfunding is interessante aanvulling, geen heilige graal

Crowdfunding is interessante aanvulling, geen heilige graal
  • Sponsoring
  • 7 jun 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Geen eindeloze businessplannen meer schrijven voor subsidieverstrekkers of durfinvesteerders, maar je laten sponsoren door kleine gunsten van veelal mensen uit je eigen netwerk. Als je project slaagt, krijgen degenen die je gesteund hebben hun geld terug met winst, en als het mislukt dan zijn ze hun geld kwijt. Crowdfunding lijkt de ideale uitkomst voor ondernemers die op zoek zijn naar kapitaal waarmee ze hun dromen kunnen realiseren. Maar de praktijk is weerbarstig, zo bleek gisteravond op de debatbijeenkomst 'Crowdfunding en Innovatie' in het Amsterdamse Macy's. De International Advertising Association (IAA) organiseerde het levendige debat.

Nederland was een van de eerste landen die op het nieuwe schip van de crowdfunding stapte, maar loopt volgens Arthur van de Graaf van Seeds Investment zwaar achter als het gaat om het aantal projecten die op deze manier worden gefinancierd. ‘In Nederland werden vorig jaar slechts 108 projecten van ondernemers gefinancierd door crowdfunding. De VS doet het bijvoorbeeld veel beter. Dat komt ook doordat invloedrijke mensen zoals Bill Clinton en Oprah Winfrey zich hard hebben gemaakt voor crowdfunding’, licht De Graaf toe.
De managing director van een dochter- en innovatieonderneming van de ABN Amro Bank biedt ondernemers via de crowdfundingwebsite Seeds.nl de kans om hun project gefinancierd te krijgen. Dat de bank erachter staat, was in ieder geval tot voor kort, een soort keurmerk. ‘We screenen wel enigszins op haalbaarheid van het idee en we toetsen bijvoorbeeld of een potentiële deelnemer BKR-geregistreerd staat. Maar we laten vooral de markt zijn werk doen. Als er genoeg mensen zijn die iets in het idee zien en doneren, dan is het dus blijkbaar een goed idee. ‘
De bank investeert nog niet in crowdfunding, maar biedt dus uitsluitend een podium. Investeren is nog een stap te ver voor de conservatieve bankenwereld, zo weet De Graaf als geen ander. ‘Het heeft me al ruim een jaar gekost om überhaupt een pilot te kunnen starten met het faciliteren van crowdfunding. Investeren in nu echt nog een stap te ver, maar hopelijk komt het in de toekomst zo ver.’
De Graaf denkt dat crowdfunding vooral een goede aanvulling op financiering is, maar in de meeste gevallen zeker niet het enige paard moet zijn waarop wordt gewed. ‘Het hangt natuurlijk af van je financieringsbehoefte en de branche waarin je jezelf begeeft. In zijn algemeenheid zie ik het als een goede aanvulling.’

Eén keer, maar nooit weer

Joost Niepoth is de oprichter van GreenGraffiti, één van de bedrijven die via de pilot van Seeds.nl zijn financiering rond wist te krijgen. ‘We maken vormen van natuurlijke materialen, melkverf bijvoorbeeld. Dat maken we van karnemelk en lijmsteen. De doelstellingen van ons bedrijf sluiten naadloos aan bij dit tijdsgewricht waarin duurzaamheid een steeds belangrijkere plek inneemt’, vertelt Niepoth.
De groene ondernemer had verschillende redenen om in te stappen. ‘Het is een innovatieve manier van financiering, je bindt mensen aan je, je bent geloofwaardig, doet aan goedkope promotie en je financieringsbehoefte wordt ingevuld.’
Zijn crowdfundcampagne duurde twee maanden en verliep dus succesvol, toch zou hij niet nog een keer voor crowdfunding kiezen. De tijdsinvestering en onverschilligheid van zijn omgeving trokken een zware wissel op hem. ‘Je moet de hele tijd herinneringen sturen naar je omgeving en vervolgens krijg je daar nauwelijks feedback op. Ook niet als je gewoonweg vraagt om mee te denken of gebruik wilt maken van zijn of haar deskundigheid.’
Hij vond uiteindelijk 48 investeerders, 20 procent hiervan bracht 80 procent van de totale financiering op. Maar dat is nog niet het belangrijkste nadeel van crowdfunding wat Niepoth betreft. ‘Daar komt bij, crowdfunding is uiteindelijk een dure vorm van financiering. Je betaalt het geld dat mensen geïnvesteerd hebben namelijk doorgaans anderhalf á twee keer terug. Het bedrag dat je terugbetaalt ligt twee keer zo hoog als bij een gemiddelde bank, dat zegt genoeg’, zo stelt Niepoth vast.

Groei

Toch zijn er zeker ook ondernemers die wel vrijwel uitsluitend goede ervaringen hebben met de eigen community die hun project financiert. Roy Cremers van kunstcrowdfundingwebsie voordekunst.nl kende bij de start van zijn stichting een moeizame begin. Na een half jaar begon het te lopen. ‘Inmiddels zijn er via ons 356 projecten gefinancierd door meer dan 20.000 donateurs. We screenen streng, maar je weet vooraf nooit zeker of het rondkomt. Dat hangt ook sterk af van de moeite die iemand wil steken in het mobiliseren van de crowd’, aldus Cremers.
Kyra Roest, client director van bureau Bohemia, en regisseur Bas van Teylingen willen de film ‘Hè, gezellig’, welke momenteel al gemaakt wordt door Van Teylingen, laten bekostigen door crowdfunding. Daarvoor maken zij gebruik van de website van Roy Cremers. ‘Tot nu toe is voor 40 procent gedoneerd, kom op mensen, nog 60 erbij’, zegt Roest met gevoel voor ironie.
Een directe benadering werkt volgens Van Teylingen het best. ‘De hele tijd berichten sturen via bijvoorbeeld Facebook heeft niet zoveel zin, niet iedereen ziet het, en de mensen die het wel zien, doen er lang niet altijd iets mee. Mijn ervaring is dat je beter op een verjaardag kunt vragen of mensen mee willen doen, een directe benadering werkt toch het best.’ (WM) 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken