P&G en Samsung meest actief met inhaakacties Sochi

P&G en Samsung meest actief met inhaakacties Sochi
  • Sponsoring
  • 3 feb 2014 @ 14:08
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringOlympische Spelen

Schaatsen is veruit de populairste Olympische sport waar merken en bedrijven op inhaken met hun marketingbeleid. Op dit moment zijn er 21 Olympische activatiecampagnes gemeten waarvan de helft gerelateerd is aan de schaatssport. P&G en Samsung zijn de bedrijven die het meest actief zijn met inhaakacties. Dit blijkt uit de Olympische Actie Teller Sochi 2014 die bijgehouden wordt door Activate&co.

Het zijn hoofdzakelijk bedrijven die officieel sponsor zijn van IOC of NOC*NSF die actief zijn rond de Olympische Spelen van Sochi. Procter & Gamble is het meest actief. Naast de corporate campagne ‘Mijn Mam’ haken ook hun merken Dreft, Gillette, Pampers en Head&Shoulders in op de Spelen. Zij begonnen al ruim een half jaar geleden met hun activaties. Samsung, ook een internationale partner van IOC, is na P&G het meest actief met de Olympische gedachte. Opvallend is dat een aantal bedrijven dat sponsor is van de Spelen hier (nog) niets mee doet. Internationaal zijn dat Coca Cola, Mc Donalds, Visa en Panasonic, nationaal Rabobank en Nuon.

Roze korting Corendon niet alleen voor homo’s
Naast het grote aantal positieve inhaakacties is er ook een negatieve teneur aanwezig, namelijk de aanhoudende discussie over principekwesties aangaande het Olympisch gastland Rusland. Amnesty International voert campagne met onder andere een radiocommercial waarin Nederlanders worden opgeroepen om een petitie te tekenen. Reisorganisatie Corendon doet het met een knipoog en biedt ‘50 procent Roze korting’ aan op vliegreizen naar Sochi. Die knipoog moest vanmorgen uitgelegd worden op BNR. Topbaas Atilay Uslu liet dat mensen die naar Sochi gaan om te protesteren tegen de anti-homowetten in Rusland 50 procent korting kunnen krijgen op een vliegticket. ‘Als je tegen het beleid bent, moet je gaan. Je hoeft geen homo te zijn om daar te protesteren. Mijn zus draagt een roze sjaal om daar te protesteren. Sochi wás de homo-uitgaansplek van Rusland.’

Actie Teller Sochi 2014
Sinds 2000 verricht activatiebureau Activate&co, in samenwerking met marktonderzoekbureau Trendbox, consumentenonderzoek naar de oranjebeleving rond EK/WK’s voetbal. Vanaf de Olympische Spelen van 2012 in London worden ook Olympische activaties gemeten. Voor aanvang van de Winterspelen is de Olympische Actie Teller Sochi 2014 gestart. Het doel is om consumenteninzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag met betrekking tot marketingactiviteiten van merken en bedrijven die inhaken op de Olympische Spelen. De Olympische Actie Teller Sochi 2014 geeft steeds een actueel beeld hoeveel Olympische inhaakcampagnes er lopen en welke merken en bedrijven de afzender zijn.

Minder Olympische inhaakacties
De Olympische Winterspelen zijn het kleinere broertje van de Zomerspelen in omvang, duur en deelnemers. Dat zien we ook terug bij het aantal Olympische inhaakacties. Bij aanvang van de Olympische Spelen Londen 2012 haakten ruim 50 activatiecampagnes in op dat evenement. Sochi 2014 start met 21 Olympische campagnes.

Oranje Barometer
Naast het bijhouden van de Olympische Actie Teller is het de bedoeling om tijdens de Winterspelen consumentenonderzoek te houden naar inhaakacties via het Oranje Barometer onderzoek. De campagnes worden spontaan becommentarieerd en bovendien op een aantal vaste parameters beoordeeld, namelijk: passendheid bij het merk, sympathiek, vernieuwendheid, aantrekkelijkheid en deelnamebereidheid. Op die manier geeft de consument zijn oordeel over wat de meest succesvolle Olympische Spelen activiteiten zijn.


 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken