Bananentwitter Neymar was in opdracht reclamebureau

Bananentwitter Neymar was in opdracht reclamebureau
  • Sponsoring
  • 1 mei 2014 @ 09:51
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Voetbal

De bananenfoto met de Braziliaanse voetballer Neymar en de hashtag #'we zijn allemaal apen' is bedacht door een Braziliaans reclamebureau. Neymar wil het racisme op voetbalvelden onder de aandacht brengen. Aanvankelijk werd gedacht dat het hier om een spontane actie ging.

Zondagavond werd de tweet gepost: Neymar eet een echte banaan en zijn zoon eet er één van pluche. De hashag luidde in het Braziliaans #somostodosmacacos. Het leek een steunbetuiging aan teamgenoot Dani Alves die een banaan tegen zijn hoofd kreeg gegooid tijdens de westrijd tegen Villareal. Alves nam een hap van de banaan en nam vervolgens een corner.

Voorbedachten rade
De foto en de hashtag, waren bedacht geen spontane actie, maar bedacht door een reclamebureau in Rio de Janeiro. Neymars vader had het bureau benaderd nadat zijn zoon tijdens een wedstrijd op 12 april ook racistisch bejegend was. Er moest een tweet komen die meer aandacht zou genereren voor racisme op voetbalvelden. E tweet werd zondagavond verstuurd en inmiddels zijn er wereldwijd slechts 73 mensen met meer volgers dan Neymar. De tweet werd een hype. Dani Alves was op de hoogte van de plannen van Neymar.
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken