Crowdfunding voor topsporters op talentboek.nl

Crowdfunding voor topsporters op talentboek.nl
  • Sponsoring
  • 8 mei 2014 @ 13:14
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSport

Yvonne van Gennip wil met het crowdfunding platform talentboek.nl de weg van het sporttalent naar de top verbeteren. Op het platform kunnen de beste sporttalenten zich professioneel presenteren en zo donateurs vinden die hen willen sponsoren. Inmiddels haalden al 186 talenten circa 18 duizend euro binnen.

Sporttalenten hebben vaak een sportdroom, maar geen geld om de ambitie te realiseren. Net als handboogschieter Jeroen Smulders die nieuwe pijlen nodig heeft voor het junioren-EK, tennisser Gijs Buntsma die geld zoekt om internationale tennistoernooien te spelen of snowboarder Glenn de Blois die aan het sparen is voor zijn rijbewijs zodat hij zijn reistijd kan inruilen voor trainingsuren.

Verschillende doelen
De sporttalenten die op Talentboek.nl naar donaties zoeken om hun topsportdroom te verwezenlijken hebben verschillende doelen, maar verlegen om geld, dat zitten ze bijna allemaal. Dat merkte ook drievoudig olympisch schaatskampioene Yvonne van Gennip, die in haar werk bij Sportservice Nederland dagelijks in aanraking kwam met de behoefte aan financiële ondersteuning van Nederlandse sporttalenten. ‘Het idee heerst nog vaak dat talent door de sportbond wordt gepamperd, maar het tegendeel is waar. Een sporttalent moet vaak alles zelf betalen, tot de tickets om naar een toernooi te reizen aan toe.’ (Bron: sportknowhowhowxl.nl)

Lokale donateurs
Het bracht Van Gennip en haar collega’s op het idee van Talentboek.nl. ‘Het zijn vaak kleine zaken die sporttalenten nodig hebben om in hun sportloopbaan een volgende stap te kunnen zetten. Materialen, reiskosten, trainingskampen, dat werk. Alle kleine beetjes zijn daarbij mooi meegenomen’, zegt Van Gennip, die de talenten adviseert om hun wens op de site zo specifiek mogelijk te omschrijven. ‘Als je duidelijk kunt maken wie je bent, waar je voor staat en voor welk doel je spaart, heeft de donateur een beter beeld waar je het geld voor nodig hebt. Daarbij is het belangrijk om je vooral op lokale donateurs te richten die een binding met je hebben.’

Stichting Goede Doelen Nh1816
In Nederland zijn al enkele crowdfundingsplatformen voor sporters actief. Van Gennip: ‘Talentboek richt zich op talenten met een NOC*NSF-status. Ik vind dat je ook niet elkaars concurrent bent, maar in samenwerking met elkaar de sport kunt versterken. Talentboek garandeert daarnaast dat alle donaties voor honderd procent terecht komen bij het sporttalent. Stichting Goede Doelen Nh1816 maakt dit mogelijk door 250 duizend euro aan Talentboek te schenken.

Boegbeelden
Talentboek wil over een jaar duizend talenten aan donaties helpen. Johan Cruijff, Teun de Nooijer, Marianne Vos, Esther Vergeer, Epke Zonderland en Marianne Vos zijn enkele van de prominente boegbeelden. Van Gennip: ‘Zij weten hoe lastig het voor hun opvolgers is om naar de top te komen. Het is mooi dat zij een lans willen breken voor hun potentiële opvolgers.’

Speeddates
De sporttalenten die via Talentboek donaties zoeken, worden door Talentboek ondersteund, bijvoorbeeld doordat speeddates worden georganiseerd waarbij lokale bedrijven worden uitgenodigd of doordat partners korting geven op producten en materialen. Maar het crowdfunden, dat zullen de talenten vooral zelf moeten doen, benadrukt Van Gennip. ‘Randstad zorgt voor trainingen en in De Telegraaf komt wekelijks een rubriek waar een talent zich kan presenteren, maar Talentboek vraagt van het talent een eigen creatieve inbreng. Het is aan het talent om een lokaal podium te vinden, de directe omgeving aan te spreken, social media te gebruiken en iets origineels te bedenken. Het is niet dat het talent maar een profiel kan aanmaken op Talentboek en dat je dan kunt wachten tot het geld binnenkomt.’

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken