Gemeenten investeren in theaters én korten op subsidies
- Sponsoring
- 16 mei 2014 @ 08:55
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringMaatschappijKunst & Cultuur
- 16 mei 2014 @ 08:55
- Redactie Sponsoring
Theaters kampen met de gevolgen van bezuinigingen op de cultuursubsidies, minder sponsoring en de economische crisis. Toch is er door gemeenten sinds 2008 1,2 miljard euro geïnvesteerd in nieuwbouw en ingrijpende verbouwingen. Tegelijkertijd worden de subsidies teruggedraaid, is het aantal bezoekers met een kwart gedaald en staan zalen steeds vaker leeg.
Nieuwe zalen worden minder gebruikt, omdat er minder voorstellingen worden geboekt. Het komt regelmatig voor dat theaterzalen dicht zijn. Toch zijn er sinds 2008 49 nieuwe en ingrijpend gerenoveerde theaters geopend waarin voor bijna 700 miljoen euro is geïnvesteerd. Sinds 1990 hebben overheden zeker 1,2 miljard euro gestoken in 92 nieuwe of vernieuwde gebouwen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad onder theaterdirecteuren.
Nieuwbouw en renovatie gaan door
Onder de nieuwe theaters zijn zowel grote projecten als TivoliVredenburg in Utrecht (kosten 150 miljoen euro) als kleinere als Theater Sneek (16 miljoen) of de Verkadefabriek in Den Bosch (12,5 miljoen). In negen plaatsen worden er nog nieuwe theaters gebouwd of grote renovaties uitgevoerd. Intussen is bij driekwart van de theaters in de afgelopen vijf jaar gekort op de gemeentelijke subsidie. Het bezuinigde bedrag is zo’n 10 procent van de 210 miljoen euro die de theaters jaarlijks van de gemeenten krijgen. Een groot deel van de subsidie vloeit bovendien als huur en onderhouds- en energiekosten weer terug naar de gemeenten. Zo blijft er van het exploitatiebudget steeds minder over.
Bezuinigingen
Acht op de tien theaters hebben bezuinigd, vooral door personeel te ontslaan en minder uit te geven aan voorstellingen. Met producenten en gezelschappen wordt harder onderhandeld, zo zeggen de 70 theaters die hebben meegewerkt. Van deze theaters verwachten 23 nieuwe bezuinigingen na de collegevorming in de gemeenten; anderen weten het nog niet.
Aan verwachtingen voldoen
Voor de nieuwe theaters is het moeilijk aan de verwachtingen te voldoen. Assen stak 80 miljoen euro in een nieuw cultureel complex waarvan theater De Nieuwe Kolk een belangrijk deel uitmaakt. Dat theater kampte na zijn opening in 2012 al binnen een jaar met een exploitatietekort van 2,5 ton. Verwacht waren 85.000 bezoekers, het werden er maar 50.000.
Creatieve oplossingen
Toch denken de directeuren van theaters dat het ergste achter de rug is. De bezoekersaantallen nemen weer licht toe. Veel theaters tonen creativiteit bij het zoeken naar oplossingen. Ze organiseren voorstellingen of festivals buiten hun eigen muren, (co)produceren zelf voorstellingen, betrekken doelgroepen als ouderen en allochtonen bij de programmering en organiseren debatten en andere activiteiten. Ze trekken alle registers open. ( Bron: NRC.nl)
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing