Bestuurders failliet Veendam vertrouwden ten onrechte op sponsoren

Bestuurders failliet Veendam vertrouwden ten onrechte op sponsoren
  • Sponsoring
  • 21 jul 2014 @ 10:44
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSponsoring

De vier oud-bestuursleden van de failliete voetbalclub SC Veendam zijn onzorgvuldig geweest. Zo vertrouwden ze te veel op extra inkomsten van sponsoren.

Dat concludeert curator Gerard Breuker in zijn definitieve faillissementsverslag van de club, schrijft het Dagblad van het Noorden.

De vier oud-bestuurders – oud-directeur Henk Eising en de drie leden van de raad van commissarissen Marijke van Beek, Jo Hoefsloot en Piet Scholtens – gingen er ten onrechte vanuit dat voetbalclub Veendam in het seizoen 2012-2013 geen stadionhuur hoefde te betalen. Ook rekenden de bestuurders op 150.000 euro aan extra sponsorinkomsten uit het zogeheten 'Pact van Kiel-Windeweer'.

In het pact, dat op 7 mei 2012 werd gesloten, zegden tien ondernemers uit de regio per seizoen 15.000 euro toe aan de Groningse voetbalclub. Het voortbestaan van de club was daarmee voor de drie daarop volgende seizoenen gewaarborgd, was toen de gedachte.

Juridisch gezien had SC Veendam waarschijnlijk geen poot om op te staan, omdat deze deals niet op papier stonden, oordeelt curator Breuker nu. Doordat de vier bestuursleden bovendien geen faillissement aanvroegen nam de schuld van de club toe met 145.000 euro tot 800.000 euro.

De oud-bestuursleden kochten een dreigende rechtzaak af door elk 17.500 euro aan Breuker te betalen. Alle vier deden dat overigens onder protest. Het is geen schuldbekentenis, zeiden ze toen.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken