Vijf vragen aan: Martijn Lavoir (De Promoters)

Vijf vragen aan: Martijn Lavoir (De Promoters)
  • Sponsoring
  • 24 jul 2014 @ 08:31
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringMaatschappij

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Martijn Lavoir, De Promoters.

Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
‘Misschien cliché, maar ik krijg een gigantische energieboost als ik aanwezig ben bij een geslaagde productie en ervaar dat hetgeen wij bedacht hebben, werkt! Heerlijk om jezelf tussen de doelgroep te begeven en simpelweg te luisteren naar hun reacties.’

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
‘Het belang van ‘gunnen’. Toen ik net begon dacht ik dat met een sterk idee en een goede executie van deze je een account zo zou hebben verworven. Ik had echt een ‘jonge honden’-mentaliteit, ik ben de beste dus ze kiezen voor mij. Ondertussen heb ik geleerd dat juist ook het bouwen aan een relatie en dus vertrouwen zeer belangrijk is voor het gunnen van een opdracht.’

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
‘Ik denk dat bij het grootste deel van het publiek de perceptie nog steeds bestaat dat bedrijven geld genoeg hebben en dat sponsoring gewoon een aftrekpost is. Kortom, sponsoring is nagenoeg gratis voor bedrijven. De perceptie hierover is moeilijk om te veranderen.

Dat veel gesponsorde organisaties niet transparant zijn over hun financiële huishouding draagt hier ook niet ten positieve aan bij. Ik ben een principieel voorstander van transparantie en denk dat wanneer zowel sponsoren als gesponsorde organisaties transparanter zijn over de bijdragen, kosten en het belang van sponsoring voor de gesponsorde het tij geleidelijk aan zal keren.’

Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
‘Social media en het goed benutten of koppelen van deze met je sponsorbeleid. Hierdoor kan voor sponsoren veel inzichtelijker worden wat het effect is van de sponsoring. We kunnen via social media een effect meten van de sponsoring, maar nog veel interessanter is het koppelen van slimme bezoekersregistratietools met social media. Zo kunnen we echt zien wie bijvoorbeeld een sponsor area op een festival heeft bezocht. Ook kun je juist personen/teams of events sponsoren die aantrekken tot een subcultuur en deze sponsoring via social media goed ten gelde maken. Een goede koppeling met social media maakt je sponsorbeleid meer tot alleen maar het creëren van contactmomenten en brand-awareness maar echt een middel tot engagement met je doelgroep.’


Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
‘Het meest voor de hand liggende is nu het noemen van een grote multinational die ik zou willen koppelen aan een nog groter mondiaal event, het walhalla voor sponsoring zeg maar. Laten we nu eens niet kiezen voor the obvious choice. Onlangs ben ik ontzettend geïnspireerd geraakt door een initiatief dat heet ‘Masterpeace’.

Masterpeace heeft als doel wereldwijde vrede te ‘organiseren’ door het samenbrengen van mensen in conflictgebieden en op zoek te gaan naar overeenkomsten in plaats van verschillen. Het koppelen van Masterpeace aan een event of partner met een potentieel wereldwijd bereik zou de wereld echt een stuk mooier kunnen maken. Hier draag ik maar wat graag mijn steentje aan bij.

Namen die hier bij mij te binnenschieten zijn een koppeling met Sensation van ID&T, één van de weinige events die op vijf continenten wordt georganiseerd of een sportevent zoals deFIFA World Cup met een wereldwijd bereik. Geen sponsoring in financiële zin maar puur het gezamenlijk nastreven van een ideaal.’  

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken