Merken en goede doelen kunnen elkaar versterken

Merken en goede doelen kunnen elkaar versterken
  • Sponsoring
  • 1 sep 2014 @ 14:05
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurPartnershipMaatschappij

Strategische samenwerking tussen grote merken en goede doelen wordt positief gewaardeerd. Veel bekendheid genieten de bestaande strategische partnerschappen tussen grote Nederlandse merken en goede doelen echter niet. Slechts een enkeling kan een voorbeeld noemen van een samenwerking tussen een groot Nederlands merk en een goed doel.

Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau DirectResearch onder ruim 300 consumenten.

Uit het onderzoek van DirectResearch blijkt dat 77 procent van de consumenten positief staat tegenover strategische samenwerking tussen grote merken en goede doelen. Ruim de helft van de consumenten vindt het geen bezwaar dat de sponsoring van goede doelen door grote merken tegelijkertijd voor marketingdoeleinden gebruikt wordt, waarmee dus ook gewoon geld wordt verdient.

De helft denkt positiever over merken die structureel samenwerken met goede doelen, dan over merken die dit niet doen. De samenwerking kan bijvoorbeeld een reden zijn om over te stappen naar dat product of het zorgt voor meer vertrouwen in dat merk.

Bestaande samenwerkingsverbanden blijken nog veelal onbekend. Een klein aantal noemt spontaan de samenwerking tussen Unilever/Becel en de Hartstichting of de samenwerking tussen Aegon/Ajax en het Fonds Gehandicaptensport. Meer dan de helft van de consumenten vindt het dan ook belangrijk dat er meer ruchtbaarheid wordt gegeven aan de strategische samenwerking tussen grote merken en goede doelen.

Uit een lijst met grote, vooraanstaande Nederlandse merken blijkt dat een strategische samenwerking met een goed doel in relatie tot Rabobank het meest geloofwaardig overkomt bij consumenten, gevolgd door respectievelijk Douwe Egberts en Philips. Goede doelen uit de categorie Welzijn & Cultuur passen in de beleving van de consumenten het best bij Rabobank. Onder meer Oranjefonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Jeugdsportfonds werden veelvuldig door de geïnterviewden met Rabobank in verband gebracht.

Foto: kitch / 123RF Stockfoto

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken