Marcel Beerthuizen over Show Me The Money (2)

Marcel Beerthuizen over Show Me The Money (2)
  • Sponsoring
  • 29 sep 2014 @ 10:28
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sponsoring

Marcel Beerthuizen adviseert met zijn bureau bigplans het bedrijfsleven op het gebied van partnership marketing. Hij schreef al eerder de Sportsponsorgids, nu is van zijn hand een tweede boek verschenen: Show Me The Money. Het boek heeft als doel inspiratie te bieden aan al die mensen die op zoek zijn naar sponsors en andere fondsen om hun dromen waar te maken. Deel twee van een interview.

Lees hier deel 1 van het interview met Marcel Beerthuizen.

Is de aanpak bij het zoeken naar geld voor elke organisatie gelijk?
“Het is mijn stellige overtuiging dat de uitgangspunten en aanpak voor iedere organisatie gelijk is, hoe groot of klein ze ook zijn. Het maakt niet uit of de potentiële sponsor een multinational is of de slager op de hoek. Of het een major donor is of een kleine donateur die een euro geeft. Of dat de vragende partij een internationale hulporganisatie is of de buurtboerderij om de hoek. De schaal verschilt, de lessen zijn hetzelfde.”

Welke elementen zijn van belang in de zoektocht naar geld?
“In het boek komen allerlei facetten aan bod die van belang zijn om sponsors en fondsen te werven. Wij leven in een interessante markt, want Nederlanders geven ontzettend veel geld en tijd aan ‘goede doelen’, of het nu de lokale sportclub is of een internationale hulporganisatie. Maar de gever is kritisch. Betrokkenheid is het meest belangrijke woord op dit moment. Dat creëer je door een goed verhaal te vertellen, duidelijk te zijn in wat je doet en door te laten zien wat dat oplevert. Het lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar de praktijk leert dat dat niet zo is.”

Is er iets dat vrijwel altijd misgaat bij de zoektocht naar geld waar je de lezer voor wil behoeden?
“Een slechte voorbereiding: dat is de grootste en meest gemaakte fout. Lukraak een standaard voorstel doen, zonder je ook maar enigszins te verdiepen in de potentiele sponsor of donor. Dit gebeurt wekelijks duizenden malen, bijvoorbeeld in brieven of e-mails die naar bedrijven of consumenten worden gezonden. Als het boek ervoor kan zorgen dat de kwaliteit van de aanvragen enigszins vooruit gaat, zal zich dat direct vertalen in een grotere opbrengst voor de aanvragers.”

Het boek beoogt een inspiratiebron zijn. Hoe inspireert het boek de lezer?
“Show Me The Money is geen handboek, daar zijn er al meer van. Het is een verzameling verhalen uit mijn eigen praktijk en interviews met mensen die hebben bewezen hoe je succesvol kunt zijn als sponsor- of fondsenwerver. ik hoop dat het mensen helpt bij het realiseren van hun dromen en idealen.”
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken