Surendonk: ROI gaat voorbij aan impact sponsoring

Surendonk: ROI gaat voorbij aan impact sponsoring
  • Sponsoring
  • 17 sep 2014 @ 12:50
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & Cultuur

Marcel Surendonk is bij Mojo verantwoordelijk voor de sponsoring van grote evenementen als North Sea Jazz en Lowlands. Als geen ander kan hij vertellen over de Return on Investment van de sponsoring van festivals.

'Meten van ROI in sponsoring is behoorlijk zinloos als je op zoek bent naar de effectiviteit van je sponsorship', zegt Marcel Surendonk. 'ROI meet exposure, maar gaat compleet voorbij aan impact en laat dat nu net de kracht van sponsoring zijn. Het cumulatieve aspect van sponsoring wordt bij ROI ook onderbelicht.'

Sponsoring vraagt meer aandacht en commitment om er een succes van te maken, zegt Surendonk. Het resultaat van sponsoring vaststellen, is ook vaak lastiger. 'Aangezien sponsoring vaak een verzameling van diverse marketingdoelstellingen heeft is het lastiger om deze te meten met eenvoudige middelen als een GRP bijvoorbeeld of de relatie tussen de verkopen en een salesactie op de winkelvloer.'

Wat kun je wel en wat kun je niet effectief meten bij sponsoring?
'Zolang je vooraf goed je doelstellingen op papier zet, dan kun je bijna alles meten. Dat eerste is gelijk wel het probleem bij veel merken: ze hebben zelf niet helemaal helder op het netvlies wat ze willen bereiken en dan is het ook lastig meten.'

Wat is een vaak voorkomende boodschap die uit de uitkomst van een meting rolt?
'Doe meer je best om te begrijpen wat de bezoeker wil en stem daar je activatie op af. De resultaten kunnen op z'n minst een indicatie geven of je op de goede weg zit of niet. En daarmee kun je bijsturen uiteraard. Maak daarbij gebruik van de ervaring van de organisator. Hij of zij kent het festival en haar bezoekers het beste!'

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken