Vijf vragen aan Milena van Not
- Sponsoring
- 4 sep 2014 @ 11:17
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringMaatschappijSportmarketing
- 4 sep 2014 @ 11:17
- Redactie Sponsoring
Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Milena van Not, tot begin dit jaar hoofd sponsoring bij Unilever Benelux, nu zelfstandig adviseur.
Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
'Twee of meer partijen aan elkaar verbinden en een impactvolle activatie realiseren met rendement voor alle partijen.
Dat kan kleinschalig zijn, bijvoorbeeld Diergaarde Blijdorp en Unilever Food Solutions, of de verkiezing van het Coolste team van Nederland door Lipton en de KNVB. Of meer grootschalig, zoals de samenwerking en campagne rondom Schoolplein14 van de Johan Cruijff Foundation en Blue Band; en – langer geleden – De Omo BuitenSpeelBond en NOC*NSF waar binnen no time 300.000 kinderen lid werden van de leukste nieuwe ‘sportbond’ van Nederland.'
Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
'Zorg altijd dat je beslissingsbevoegd bent (desnoods in het begin via afgesproken maximum kaders); een redelijk budget tot je beschikking hebt; en minimaal 2 ‘sponsors’ in de directie van het bedrijf waar je werkt.'
Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
'Het grootste misverstand is dat sponsoring alleen maar geld kost en weinig oplevert, zeker niet kan/mag, wanneer een bedrijf reorganisaties doorvoert, en dat maatschappelijke thema’s als overgewicht en gezondheid & welzijn niet samen met het bedrijfsleven of – mind you – de grote corporates zoals Achmea, Ahold, Unilever, etc. zouden kunnen worden aangepakt.
De oplossing is:
- Nog meer het rendement (en vooral ook je doelstellingen en uitkomsten) laten zien aan het publiek, directies en medewerkers bedrijven.
- Sponsoring is een andere manier van marketing, media-gebruik en sales. Het dak repareren wanneer de zon schijnt is natuurlijk altijd beter, maar ook wanneer het misschien minder goed gaat, je bedrijf of instelling op een positieve manier koppelen aan sportieve, culturele, maatschappelijke of gezondheidsthema’s zorgt voor positieve energie – vooral ook bij de buitenwereld. Het is belangrijk wel de juiste keuzes te maken en zaken goed te activeren en je medewerkers ‘mee te nemen en te betrekken’ in dat proces.
- Wanneer alleen de overheid of individuele gemeenten, scholen of andere instellingen hiermee aan de slag gaan gaat er niks veranderen, is mijn stellige overtuiging. Je hebt grote clubs nodig om de boodschap echt onder de aandacht te brengen, samen te werken aan oplossingen, pilots, projecten te initiëren, etc.
En ook al moeten bedrijven ‘gewoon’ winst maken en zijn sommige producten misschien niet super gezond: wanneer je de juiste keuzes maakt en mooie en relevante campagnes en projecten optuigt, dan kunnen hier extreem mooie activiteiten uit ontstaan. Inclusief positieve resultaten voor alle betrokkenen! Het één hoeft het ander NIET in de weg te staan.'
Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
- De verschuiving van sponsoring naar het aangaan van partnerships met maatschappelijke relevantie; en daar ECHT het verschil maken, ook commercieel.
- Unieke (tailormade) proposities en nieuwe categorieën
- Minder exclusiviteit voor sponsoren; met meer vrijheid voor activatie binnen het voor hen belangrijkste domein/doelgroep
Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
- Een commercieel ‘Team Holland’: een (grote) groep Olympische en Paralympische sporters, gekoppeld aan het bedrijfsleven en 1 of 2 maatschappelijke partners
- Olympische Spelen naar Nederland halen door overheid, bedrijfsleven en de sport
- Iedere 2 jaar een grootschalig meerdaags sport-, cultureel-, maatschappelijk en/of stedelijk evenement in NL (à la het WK Hockey, Expo/Wereldtentoonstelling, Jeugd Olympische Spelen, Sail, etc)
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing