Johan Wakkie verbindt sport met cultuur en maatschappij

Johan Wakkie verbindt sport met cultuur en maatschappij
  • Sponsoring
  • 7 nov 2014 @ 10:19
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSponsorcongres

Op het Sponsorcongres 20 november aanstaande gaat Johan Wakkie uitleggen hoe sport en cultuur verbinding kunnen maken. Dat doet Wakkie aan de hand van zijn ervaring met het WK Hockey in Den Haag maar ook door te vertellen over Mustapha Eljarmouni, in 2012 bijna Amsterdammer van het Jaar vanwege zijn schaakschool voor kinderen in de Indische Buurt. Wakkie: ‘Schakende kinderen stoppen met vechten. Deze sport brengt gedragsverandering te weeg. Het is namelijk ‘eerst denken, en dan doen’.’

Wakkie (links op de foto naast Lee Towers) was ruim 20 jaar algemeen directeur van de KNHB. In die 20 jaar groeide de Hockeybond van 125.000 naar 250.000. Daarvoor was hij werkzaam voor NSF en NOC tot de fusie, en in de 80 er jaren kwam hij voor de belangen van werknemers in de sport. Hij was 8 jaar actief voor het Jeugdsportfonds waarvan 6 jaar als voorzitter. Wakkie is nu adviseur van de KNHB en de Nevobo en werkt in de driehoek Sport, Cultuur en Maatschappij.

Ziet u het sponsorlandschap veranderen?
‘Het sponsorlandschap verandert zeker. Sport legt de verbinding met het domein van cultuur en maatschappij. Een voorbeeld hiervan is de Schaakschool in Amsterdam. Eljarmouni maakt van schaken een preventiemiddel, zo wordt deze denksport verbonden aan het domein justitie én ook onderwijs. De gedragsverandering van de kinderen in de Indische buurt is inmiddels goed zichtbaar. Ze zijn van primair naar secundair gedrag gegaan. Ze denken nu eerst na – net als met schaken – voordat ze een grote mond geven of een mep uitdelen. Eljarmouni houdt honderden kinderen van de straat. Inmiddels geeft hij ouders ook kookles in het buurthuis om zo de jeugd gezonder te laten eten. Ik ben nu overigens op zoek naar sponsoren voor de Schaakschool. Bedrijven die het ook belangrijk vinden dat het gedrag van kinderen die minder kansen krijgen en daarmee lastig gedrag vertonen verandert. Maar die misschien ook jongeren willen aannemen die via schaken hebben geleerd eerst te denken en dan te doen. Dan verbindt je deze denksport weer met het human resource domein. Wat betreft het onder druk staan van sponsoring, denk ik dat dat vooral te merken is in de culturele sector waar minder subsidie binnenkomt.’

Hebt u voorbeelden van hoe het wel en hoe het niet moet?
‘Ik denk dat er zowel bij sport als cultuur goede en minder goede voorbeelden zijn, beide sectoren hebben het lastig en binnen die sectoren zijn ook mooie evenwichtige voorbeelden, die verbinding leggen.’

Wat gaat u nog meer vertellen op het congres?
‘Ik ga uitleggen hoe het WK Hockey aandacht voor andere issues in Den Haag heeft opgeroepen. Enerzijds bespreek ik het succes van het toernooi zelf en anderzijds gaat het over de maatschappelijke waarde waar sponsors ook mee kunnen helpen. Hockey is een rijke sport, die met de sponsoren de verbinding zoekt met mensen die het minder goed hebben. Sponsoring is meer dan een naam op een t-shirt en borrels voor belangrijke mensen. De culturele sector kan veel leren van sportsponsoring. Het omgekeerde is niet het geval.’

Wakkie raadt iedereen op een of andere manier met sponsoring te maken heeft, naar het Sponsorcongres te komen en zich te laten inspireren! Aanmelden voor het Sponsorcongres kan hier. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken