Sponsorcongres in vogelvlucht

Sponsorcongres in vogelvlucht
  • Sponsoring
  • 21 nov 2014 @ 15:50
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSponsorcongres

Tussen Willemijn Verloop die donderdag in DeFabrique de dag opende en de afsluitende spreker Joe Rospars stonden nog een zestal sprekers op het programma van het Sponsorcongres. Een kort verslag.

Namens Microsoft spraken Sebastián Lancestremère en Johan Verweij. Zij gaven inzicht in de miljoenendeal die Microsoft een dag eerder sloot met Real Madrid. De twee partijen willen de fan in het centrum zetten en in contact brengen met andere fans, spelers in de club door – waar en wanneer dan ook – gepersonaliseerde content te bieden.
Real Madrid heeft wereldwijd tussen de 400 en 450 miljoen fans. Door games, pay per view en andere middelen hoopt de club de fans van ‘passieve’ fans steeds hoger in de piramide te brengen en van hem een betalende fan te maken.

Michael van Praag, bondsvoorzitter van de KNVB en UEFA-bestuurslid, sprak ook over de internationale reach van het Nederlands elftal. Driekwart van de shirts van Oranje worden buiten Europa verkocht, met name in Indonesië, China en Zuid-Amerika.
Van Praag stipte ook de steeds internationaler wordende sponsoring aan. De grootste investeringen in de Europese sport komen uit het Midden-Oosten en Azië. Zo komt hoofdsponsor van de Londense voetbalclub Tottenham Hotspurt uit Azië. Aia is een aldaar grote verzekeraar die geen producten in Engeland verkoopt, de sponsoring is dus enkel relevant voor Aziatische fans van Tottenham Hotspurs.

Marianne Verhaar-Strijbos, directeur relatiemanagement, ABN Amro MeesPierson, sprak tijdens de eerste parallelsessie over de collectebus die steeds minder rammelt. Donaties door particulieren lopen terug, maar daar staan gelukkig ook positieve ontwikkelingen tegenover. Ze ziet een ontwikkeling van de Geef consument – de archetype donateur – naar de Geef investeerder die zeer betrokken en doelgericht geld steekt in goede doelen. Ook zijn er meer Geef ondernemers als Joop van den Ende die een deel van hun vermogen steken in goede doelen.
Haar conclusies: er is ontwikkeling gaande naar storytelling, de gevoelige snaar bij de consument moet worden geraakt. Goede doelen of instellingen werken vaker samen om samen sterker te staan, zoals ook non-profit en profit in elkaar over vloeien. En de macht van social media wordt steeds groter, denk aan de ice bucket challenge.

Mark Versteegen en Koos Onderwater mochten daarna uitleggen waarom de sponsoring door KPN van het Nederlandse schaatsen later die dag – terecht – een SponsorRing won.
De strategie van KPN is om te zorgen voor unieke content en de keuze voor het ‘oer-Hollandse bedrijf’ KPN viel op schaatsen. Onderwater: ‘Met schaatsen kochten we emotie. Het is schaatsen kijken voor de buis, het is Elfstedentocht, het is Nederland.’

Hier een mooie compilatie van het afgelopen sponsorjaar. 
 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken