Sponsorcongres in vogelvlucht
- Sponsoring
- 21 nov 2014 @ 15:50
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringSponsorcongres
- 21 nov 2014 @ 15:50
- Redactie Sponsoring
Tussen Willemijn Verloop die donderdag in DeFabrique de dag opende en de afsluitende spreker Joe Rospars stonden nog een zestal sprekers op het programma van het Sponsorcongres. Een kort verslag.
Namens Microsoft spraken Sebastián Lancestremère en Johan Verweij. Zij gaven inzicht in de miljoenendeal die Microsoft een dag eerder sloot met Real Madrid. De twee partijen willen de fan in het centrum zetten en in contact brengen met andere fans, spelers in de club door – waar en wanneer dan ook – gepersonaliseerde content te bieden.
Real Madrid heeft wereldwijd tussen de 400 en 450 miljoen fans. Door games, pay per view en andere middelen hoopt de club de fans van ‘passieve’ fans steeds hoger in de piramide te brengen en van hem een betalende fan te maken.
Michael van Praag, bondsvoorzitter van de KNVB en UEFA-bestuurslid, sprak ook over de internationale reach van het Nederlands elftal. Driekwart van de shirts van Oranje worden buiten Europa verkocht, met name in Indonesië, China en Zuid-Amerika.
Van Praag stipte ook de steeds internationaler wordende sponsoring aan. De grootste investeringen in de Europese sport komen uit het Midden-Oosten en Azië. Zo komt hoofdsponsor van de Londense voetbalclub Tottenham Hotspurt uit Azië. Aia is een aldaar grote verzekeraar die geen producten in Engeland verkoopt, de sponsoring is dus enkel relevant voor Aziatische fans van Tottenham Hotspurs.
Marianne Verhaar-Strijbos, directeur relatiemanagement, ABN Amro MeesPierson, sprak tijdens de eerste parallelsessie over de collectebus die steeds minder rammelt. Donaties door particulieren lopen terug, maar daar staan gelukkig ook positieve ontwikkelingen tegenover. Ze ziet een ontwikkeling van de Geef consument – de archetype donateur – naar de Geef investeerder die zeer betrokken en doelgericht geld steekt in goede doelen. Ook zijn er meer Geef ondernemers als Joop van den Ende die een deel van hun vermogen steken in goede doelen.
Haar conclusies: er is ontwikkeling gaande naar storytelling, de gevoelige snaar bij de consument moet worden geraakt. Goede doelen of instellingen werken vaker samen om samen sterker te staan, zoals ook non-profit en profit in elkaar over vloeien. En de macht van social media wordt steeds groter, denk aan de ice bucket challenge.
Mark Versteegen en Koos Onderwater mochten daarna uitleggen waarom de sponsoring door KPN van het Nederlandse schaatsen later die dag – terecht – een SponsorRing won.
De strategie van KPN is om te zorgen voor unieke content en de keuze voor het ‘oer-Hollandse bedrijf’ KPN viel op schaatsen. Onderwater: ‘Met schaatsen kochten we emotie. Het is schaatsen kijken voor de buis, het is Elfstedentocht, het is Nederland.’
Hier een mooie compilatie van het afgelopen sponsorjaar.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- Marianne Verhaar-Strijbos
- Mark Versteegen
- Johan Verweij
- Sebastián Lancestremère
- Michael van Praag
- Sponsorcongres
- KPN
- Koos Onderwater
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing