Jaaroverzicht: sponsoring in 2014

Jaaroverzicht: sponsoring in 2014
  • Sponsoring
  • 30 dec 2014 @ 12:33
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketing

2014 was voor sponsoring een enerverend jaar, en niet alleen omdat het WK voetbal en de Olympische Winterspelen dit jaar plaatsvonden. Ook de Rabobank Hockey World Cup 2014, het grootste sportevenement in Nederland sinds Euro 2000, de Volvo Ocean Race drukten hun stempel op dit jaar. Een overzicht in twee delen, vandaag de eerste zes maanden van het jaar.

13 januari
Giant redt Team Argos-Shimano van de ondergang
Fietsconstructeur Giant uit Taiwan is de komende vier jaar hoofdsponsor van de wielerploeg die vorig seizoen nog de naam Argos-Shimano droeg. De Nederlandse formatie heet vanaf komend seizoen Giant-Shimano.

februari
Coolste Baan van Nederland
Van 1 februari tot en met 2 maart 2014 is het Olympisch Stadion omgetoverd tot de 'Coolste' baan van Nederland. De KNSB is enthousiast over het initiatief van House of Sports en Rintje Ritsma en heeft de baan aangewezen als locatie voor het KPN NK allround en sprint.

5 maart
CheapTickets.nl hoofdsponsor Beachvolleybal Team Nederland
Alle Oranje beachvolleybalteams spelen tot eind 2015 met hoofdsponsor Cheaptickets.nl op de broek. De marktleider in de online reisbranche verbindt zich voor die periode eveneens als partner aan het Beach Volleyball Circuit, het grootste recreatieve beachvolleybalcircuit van Europa, georganiseerd door Overal Zand.

6 maart
Transavia sponsor WK Beachvolleybal 2015
Transavia.com is volgend jaar presenting partner van het WK Beachvolleybal 2015 in Nederland. De vliegmaatschappij is al naamgever van het Transavia Grand Slam Beachvolleybaltoernooi 2014 dat in Den Haag wordt gehouden

11 maart
Marlou van Rhijn boegbeeld van beddenfabrikant M Line
Paralympisch kampioene Marlou van Rhijn wordt het nieuwe gezicht in de campagne van de Nederlandse beddenfabrikant M Line. De campagne krijgt als motto ‘sleep well, move better’.

9 april
Sportbonden diep in het rood door dalende sponsorinkomsten
Nederlandse sportbonden zitten in de problemen door dalende ledenaantallen en teruglopende sponsorinkomsten. Een ruime meerderheid, 65 procent, heeft geen hoofdsponsor. Daardoor heeft 80 procent van de bonden recent personeel moeten ontslaan.

8 mei
Rabobank lanceert campagne Hockey World Cup 2014
Rabobank lanceert vandaag de campagne 'Samen Sterker' in het kader van de naderende Rabobank Hockey World Cup 2014. In vier korte documentaires worden nationale hockey(st)ers samen met de mensen waar zij sterker van zijn geworden in beeld gebracht. ‘Het WK hockey is de climax van 18 jaar partnerschap en ook een mooie aanleiding om onze betrokkenheid bij Nederlandse sporters te tonen’, aldus Heleen Crielaard, hoofd merk & marktcommunicatie bij Rabobank Nederland.

23 mei
TVM gaat door sponsoring transport veiliger maken
TVM verzekering kiest na jaren van sportsponsoring voor maatschappelijke sponsoring. De verzekeraar zal haar sponsorinvesteringen concentreren op het veiliger maken van het vrachttransport in Nederland en België. Met haar leden wil TVM initiatieven ontplooien om gezamenlijk het weg- en watertransport veiliger te maken.

27 mei
Bavaria 8.6 en TopNotch brengen album van Reverse
Na de release van Great Minds vorig jaar op 8 juni, brengt Bavaria 8.6 met TopNotch album RETRO van producer Reverse. Op het album staan tracks met bijdragen van De Jeugd van Tegenwoordig, The Partysquad, Adje en Kempi.

2 juni
Robeco sluit zich aan als laatste sponsor aan bij Team Brunel
Robeco sluit zich als laatste sponsor aan bij Team Brunel voor de Volvo Ocean Race 2014-15. Dat werd bij de officiële doop van de Nederlandse Volvo Ocean 65 bekend gemaakt.

3 juni
Derde Chinese sponsor voor Ajax
Het Chinese bedrijf Sengled treedt per direct toe als Official Sponsor van Ajax. Het betreft een samenwerking waarbij de producent van LED-verlichting en de club zich voor 3 jaar aan elkaar verbinden. Sengled is na Huawei en CST de derde Chinese sponsor met wie Ajax dit jaar een sponsordeal heeft gesloten.

7 juni
Belkin stopt na 2014 als sponsor Nederlands wielerteam
Belkin stopt na dit seizoen als sponsor van de gelijknamige Nederlandse wielerploeg. Belkin, een Amerikaanse producent van computerhardware en randapparatuur, werd ongeveer een jaar geleden hoofdsponsor van de ploeg die toen nog als Blanco door het leven ging.

10 juni
Veel minder reclame-acties rond WK Voetbal
Adverteerders haken veel minder in op het WK voetbal dan twee jaar geleden rond het Europees Kampioenschap. Marketingbedrijf Activate&Co telt dit jaar zo'n 150 reclame-acties, honderd minder dan in 2012. Vooral bedrijven in de energie- en telecomsector, oliemaatschappijen en bouwmarkten haken minder in.

21 juni
Unieke deal Lotto met Team Belkin en Team BrandLoyalty
Lotto wordt de nieuwe hoofdsponsor van wielerploeg Team Belkin en schaatsploeg Team BrandLoyalty. Het is de bedoeling dat beide ploegen dezelfde identiteit en uitstraling gaan krijgen.
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken