Rabobank maatschappelijk meest verantwoorde sponsor

Rabobank maatschappelijk meest verantwoorde sponsor
  • Sponsoring
  • 15 dec 2014 @ 10:21
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringMaatschappijSportmarketing

Rabobank wordt door het Nederlandse publiek het meest genoemd als maatschappelijk verantwoorde sponsor. Al jarenlang investeert de bank in het wielrennen, hockey en de paardensport, waarbij aandacht is voor zowel de top- als breedtesport. Toch wordt door veel Nederlanders gekeken naar maatschappelijke sponsoring.

De VriendenLoterij neemt de tweede positie in in deze ranglijst. De continue profilering als maatschappelijk partner van de Eredivisie lijkt zijn vruchten af te werpen. De top-3 wordt gecompleteerd door ING, dat zich het afgelopen jaar onder meer heeft ingezet om voetbalverenigingen (financieel) gezond te houden. Dat blijkt uit Repucom’s jaarraport DNA van de Sportfan 2014.

Naast deze drie sponsoren zijn er vele andere bedrijven die door middel van sponsoring maatschappelijke activiteiten ontplooien. Delta Lloyd helpt via het Watersportverbond het Jeugdsportfonds om de zeilsport toegankelijker te maken voor meer kinderen en Opel draagt met Feyenoord bij aan de werving van meer vrijwilligers voor de Hartstichting.

Merken ondernemen maatschappelijke activiteiten omdat ze hierin geloven, maar ook omdat het publiek dit van hen verwacht. 39 procent van het Nederlandse publiek vindt het ontplooien van maatschappelijke activiteiten zelfs een essentieel onderdeel van sportsponsoring. 40 procent vindt een sportsponsor aantrekkelijker, wanneer deze zich bezighoudt met maatschappelijke activiteiten.

Desondanks kunnen Nederlanders zich maar weinig maatschappelijke sponsoringen herinneren. Op de vraag welke sportsponsor het meest geassocieerd wordt met maatschappelijk verantwoorde sportsponsoring zegt een meerderheid van het land ‘Geen antwoord’ of ‘Weet niet’. Ook gelooft slechts 22 procent van de Nederlanders dat sportsponsoren maatschappelijke activiteiten ontplooien omdat ze hier oprecht om geven. 24 procent staat hier juist negatief tegenover.
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken