ADE en Vierdaagse Nijmegen grootste evenementen
- Sponsoring
- 28 jan 2015 @ 11:13
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - Kunst & CultuurMedia
- 28 jan 2015 @ 11:13
- Redactie Sponsoring
De Vierdaagse Nijmegen en het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn de grootste evenementen van 2014. Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen en neemt het stokje over van het International Documentary Film Festival (IDFA) dat naar de vierde plaats is gezakt. De Vierdaagse Nijmegen pakt voor de vijfde keer op rij de koppositie bij de vrij toegankelijke evenementen.
Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015.
De runner-ups zijn dezelfde twee evenementen als in de voorgaande twee edities: de ABN Amro Marathon Rotterdam (vanaf heden Nationale-Nederlanden Marathon Rotterdam) staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam staat (opnieuw) op de derde positie.
De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: TOP50 Entreeheffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator, waarbij wordt gesteld dat een bezoeker maximaal één bezoek per dag maakt. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Daarbij wordt gekeken naar het aantal ‘likes’ en volgers op de twee platforms die momenteel het meest populair zijn: Facebook en Twitter.
Met respectievelijk 350.000 en 2,24 miljoen bezoeken, behalen ADE en de Vierdaagse de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’. Het Glazen Huis gaat op mediagebied met beide prijzen aan de haal, want ook op social media-vlak was het evenement ongenaakbaar. Bij de entreeheffende evenementen gaat de social media-titel – net als vorig jaar – naar ID&T’s Sensation.
Dance-evenementen populair
Ook valt de toename van het aantal dance-enementen op. Naast de eerder genoemde evenementen ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19 ), Awakenings Festival (42 ), WiSH Outdoor (48) en Extrema Outdoor (50) ook in de ranglijst.
Toenemend belang social media TOP100-evenementen
De populariteit van de social media platforms Facebook en Twitter is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, ook bij de grootste evenementen van Nederland. Vooral bij entreeheffende evenementen is de groei explosief (+36 procent ten opzicht van het voorgaande jaar). Het aantal likes/volgers onder de vrij toegankelijke evenementen laat eveneens een sterke stijging zien (+24 procent), toch trekken vrij toegankelijke evenementen over het algemeen minder likes op Facebook.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing