Max Verstappen in top 10 F1-coureurs met hoogste marketingwaarde

Max Verstappen in top 10 F1-coureurs met hoogste marketingwaarde
  • Sponsoring
  • 12 mrt 2015 @ 11:13
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketing

Nog voor zijn eerste race in de Formule 1 behoort Max Verstappen al tot de Formule 1-rijders met de hoogste marketingwaarde. Fernando Alonso is wederom de commercieel meest interessante coureur voor sponsors, ondanks het missen van de seizoensopening in Melbourne aankomend weekend.

Repucom onderzocht de marketingwaarde van coureurs in hun thuisland aan de hand van de Celebrity DBI index. 68,4 procent van de Nederlanders is bekend met Max Verstappen en dat maakt de jonge coureur nu al tot één van Nederlands meest interessante sporters op commercieel gebied.

Fernando Alonso was ook in 2014 ‘Most Marketable Driver’ in Formule 1. McLarens nieuwe coureur is bekend bij ruim 98 procent van de Spanjaarden. 88 procent vindt hem een geschikte merkambassadeur en 83 procent heeft vertrouwen in de tweevoudig Wereldkampioen. Achter Alonso volgen oud-teamgenoot Felipe Massa, Ferrari’s viervoudig Wereldkampioen Sebastian Vettel en regerend Wereldkampioen Lewis Hamilton. Alonso’s nieuwe teamgenoot Jenson Button completeert de top 5.

Sebastiaan Westerhout, Managing Director van Repucom Nederland: 'We zien dat steeds meer consumentenmerken in de F1 stappen. Uiteindelijk zijn het de merken die profiteren van de marketingwaarde van een coureur. Nieuwe consumentgerichte partnerships zijn CNN’s sponsorship van McLaren Honda, de deal van Hugo Boss met Mercedes AMG en Williams Martini’s partnerships met Hackett, Unilever en Rexona.'

'In Nederland zien we hetzelfde patroon. Zo verbindt Jumbo Supermarkten zijn naam aan Max Verstappen. De jongste F1-debutant aller tijden heeft de potentie om uit te groeien tot een wereldster. Merken die vanaf het begin betrokken zijn profiteren van zijn groeiende reputatie.'

Lewis Hamilton is de grootste stijger op de lijst. Westerhout: 'Dit seizoen is Lewis Hamilton de man om in de gaten te houden. Hij heeft al een behoorlijke lijst met persoonlijke sponsors en was afgelopen jaar onderdeel van het te kloppen team Mercedes. Hamilton heeft in zijn thuisland een sterk imago en merken zullen zijn prestaties in 2015 nauwlettend volgen.'

Felipe Massa behoudt zijn plek als tweede coureur met de hoogste marketingwaarde. Dit heeft hij te danken aan zijn positieve imago in thuisland Brazilië. 99 procent van de Brazilianen kent Massa, 89 procent vindt hem sympathiek.

Naast Max Verstappen is Australiër Daniel Ricciardo de andere nieuwkomer in de lijst, na zijn succesvolle seizoen in 2014. Ricciardo bezet de zevende positie, waarmee hij Fransman Romain Grosjean naar de achtste plaats verdringt.

Foto: 123RF / Ivan Garcia Aguirre

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken