Memphis Depay: marketingmachine van de Eredivisie
- Sponsoring
- 13 mei 2015 @ 15:51
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SportmarketingVoetbal
- 13 mei 2015 @ 15:51
- Redactie Sponsoring
PSV-speler Memphis Depay is de speler met de hoogste marketingwaarde van de Eredivisie. De voetballer is commercieel gezien het meest waardevol volgens het Nederlandse publiek, gevolgd door Ajax-doelman Jasper Cillessen en Depays ploeggenoot Georginio Wijnaldum. Feyenoorders Jordy Clasie en Kenneth Vermeer completeren de top 5.
Repucom onderzocht de marketingwaarde van Eredivisiespelers aan de hand van de Celebrity DBI index. 64,2 procent van de Nederlanders kent Memphis Depay, hij is daarmee de bekendste voetballer van de Eredivisie. Daarnaast wordt de 15-voudig international gezien als invloedrijk en trendsettend.
Memphis Depay heeft een goed jaar achter de rug. Na een succesvol WK met het Nederlands elftal werd hij kampioen met PSV en pakt hij hoogstwaarschijnlijk de topscorerstitel in de Eredivisie.
Sebastiaan Westerhout, managing director van Repucom Nederland: 'Naast zijn sportieve talent heeft de aanvaller een uitgesproken persoonlijkheid, you love him or hate him. Reden voor Under Armour om met Depay in zee te gaan. Het Amerikaanse kledingmerk bevindt zich steeds meer op de Europese voetbalmarkt en ziet in Depay een potentiële wereldster. Nu al bereikt Depay een groot publiek met ruim 300.000 Twitter-volgers, bijna 500.000 Instagram-volgers en bijna 800.000 Facebook-likes.'
Zijn bekendheid en bereik zullen de komende periode alleen maar toenemen. Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Depay vanaf volgend seizoen in het shirt van Manchester United is te bewonderen.
Marketingwaarde
De commerciële waarde van een voetballer speelt een rol op de transfermarkt, zegt Westerhout: 'Het sportieve gedeelte is leidend bij een voetbalclub, maar het is voor Real Madrid toch wel plezierig dat het hoge salaris van Christiano Ronaldo ruimschoots wordt terugverdiend via merchandise. De transferpolitiek van de Koninklijke richt zich op het aantrekken van sterren uit verschillende markten. Zo bieden de aankopen van afgelopen zomer, James Rodriquez en Toni Kroos, commerciële mogelijkheden op de Colombiaanse en Duitse markt.'
Spelen voor het Nederlands elftal heeft een grote impact op de marketingwaarde van spelers. Alle spelers uit de top 5 hebben interlands achter hun naam. Depay, Cillessen, Wijnaldum en Clasie speelden zelfs een belangrijke rol in het behalen van de derde plek van Nederland op het WK.
Kenneth Vermeer
De meest sympathieke Eredivisievoetballer is Kenneth Vermeer. Opvallend omdat zijn overgang van Ajax naar aartsrivaal Feyenoord omstreden was. Zelfs Ajax-fans beoordelen de Feyenoord-goalie sympathieker dan sommige eigen spelers als Ricardo van Rhijn en Ricardo Kishna.
Jasper Cillessen is favoriet bij het vrouwelijke publiek. Nederlandse vrouwen vinden hem de sympathiekste voetballer van de Eredivisie, gevolgd door collega-Ajacieden Lasse Schöne en Joël Veltman. Kenneth Vermeer is nummer één bij mannen.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing