Waarde Europese topclubs blijft sterk stijgen

Waarde Europese topclubs blijft sterk stijgen
  • Sponsoring
  • 8 mei 2015 @ 14:39
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringMediaVoetbal

De twintig meest waardevolle voetbalteams in de wereld, die allen uit Europa komen, zijn het afgelopen jaar 34 procent in waarde toegenomen tot gemiddeld 1,08 miljard euro. In de afgelopen vijf jaar is hun waarde (in dollars) zelfs met 84 procent gestegen. De enorme groei is het gevolg van de toegenomen sponsor- en tv-gelden.

Dat schrijft Forbes op basis van eigen onderzoek.

Real Madrid leidt de dans met een waarde van 3,26 miljard dollar (2,9 miljard euro). De club heeft dit jaar 746 miljoen dollar (665 miljoen euro) aan inkomsten. Het is het derde achtereenvolgende jaar dat Real Madrid de meest waardevolle voetbalclub is – zelfs de meest waardevolle sportclub ter wereld.

Barcelona volgt op korte afstand (3,19 miljard dollar/2,8 miljard euro), wat misschien wel te wijten is aan een hun relatief lage inkomsten uit de sponsordeals met hoofdsponsor Qatar Airways en kledingsponsor Nike. Samen betalen beide bedrijven jaarlijks 80 miljoen dollar (71 miljoen euro).

Achter de twee Spaanse topclubs volgen:
3. Manchester United - 3,1 miljard dollar
4. Bayern München - 2,35 miljard dollar
5. Manchester City - 1,38 miljard dollar
6. Chelsea - 1,37 miljard dollar
7. Arsenal - 1,31 miljard dollar
8. Liverpool - 982 miljoen dollar
9. Juventus - 837 miljoen dollar
10. AC Milan - 775 miljoen dollar
 

Foto: 123RF

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken