Leren van de winnaars van de SponsorRingen

Leren van de winnaars van de SponsorRingen
  • Sponsoring
  • 24 jun 2015 @ 11:02
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSponsorRingSportmarketing

De laatste winnaars van de SponsorRingen presenteerden dinsdag in het Rijksmuseum hun cases tijdens het SponsorRing Seminar 'Leren van de winnaars'. Ook werd door Sponsor Ring-bestuurslid Jan Paul de Wildt iedereen opgeroepen zijn beste sponsorcases in te dienen voor de awards van 2015, voor het eerst ook de gesponsorde.

Het bestuur van de stichting Sponsor Ring ondervond in het laatste jaar dat mooie sponsorcases als 1% FairShare van het Fonds Gehandicaptensport niet in aanmerking kwamen voor een SponsorRing omdat die prijs enkel de sponsor beloonde. Net zoals KPN vorig jaar een Ring won met De Coolste Baan van Nederland, terwijl organisator House of Sports daar misschien wel meer recht op had. Vanaf dit jaar komen deze cases wel in aanmerking voor een SponsorRing, en wel in de categorie Gesponsorde.

Innige samenwerking
Na die aankondiging presenteerden de vier winnaars van een SponsorRing hun cases. (Een uitgebreide beschrijving van de cases is op de site van de SponsorRingen te downloaden.) Daarbij viel op dat bij de succesfactoren van elk van de cases samenwerking voorop stond.

RTL5 en Jumbo bijvoorbeeld vertelden uitgebreid hoe zij precies van elkaar weten wat de ander wil bereiken, zelfs wat hun klanten verwachten. Shell en het Mauritshuis voeren regelmatig overleg, waarbij zelfs vaak de onderzoekers van Shell en restaurateurs van het Mauritshuis aanwezig zijn om alles van elkaar te weten. 

Lef
Een ander belangrijke succesfactor bleek lef. Waar de meeste WK-premiums zeker een jaar voorbereiding vragen, was Roy Donders een jaar voor het WK voetbal van 2014 nog helemaal geen bekende Nederlander, simpelweg omdat zijn tv-programma nog niet bestond. Dus toen RTL5 in februari voor het eerst sprak met Jumbo over zijn huispak als Oranje-premium, was er flink wat lef van beide partijen nodig om dit premium te omarmen en in de serie te brengen. Overigens was het Roy Donders-huispak het eerste en enige premium dat de boardroom van Jumbo haalde. Andere voorstellen werden bij voorbaat afgeschoten.

Lef was ook nodig bij House of Sports en KPN om van De Coolste Baan van Nederland een succes te maken. Het bleek de kers op de taart op sponsoring van de KNSB – ook al goed voor een SponsorRing – maar gezien de korte voorbereidingstijd ook lastig om te organiseren. Dat er nu al plannen zijn om De Coolste Baan ook in 2018 te organiseren, maakt het mogelijk om van dat evenement nog iets mooiers van te maken.

Download de uitgebreide beschrijving van de winnaars van de SponsorRingen hier.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken