Robben en Van Persie in Europese top marketingwaarde

Robben en Van Persie in Europese top marketingwaarde
  • Sponsoring
  • 12 jun 2015 @ 10:55
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSportmarketing

Arjen Robben en Robin van Persie behoren tot de spelers met de hoogste marketingwaarde van Europa. Repucom vergeleek de marketingwaarde van een aantal Europese topvoetballers. Beide Oranje-internationals zijn bekend bij 46 procent van de wereldbevolking.

Internationaal vinden mensen Robin van Persie sympathieker dan zijn collega-aanvaller. Ook is er meer vertrouwen in Van Persie. In Nederland is juist het tegenovergestelde waar. Nederlanders hebben meer vertrouwen in Robben en kunnen zich beter identificeren met de Bayern München-vedette.

Op commercieel gebied moeten beide aanvallers Cristiano Ronaldo, Andres Iniesta en Wayne Rooney voor laten gaan. Wel hebben ze een hogere marketingwaarde dan Real-Madrid-ster Gareth Bale of Champions League-finalist Andrea Pirlo.

Sebastiaan Westerhout, Managing Director van Repucom Nederland: 'De marketingwaarde van een voetballer is belangrijk voor een merk dat een sponsordeal aangaat met een speler. Het gaat over meer dan alleen bekendheid. Inzicht in de perceptie van verschillende markten en doelgroepen vergroot het effect van een sponsordeal voor een merk.'

'Internationaal vinden meer vrouwen dan mannen Robin van Persie sympathiek. Voor Ronaldo en Mario Götze geldt hetzelfde. Met deze informatie kiest een merk veel bewuster welke merkambassadeur geschikt is voor welke doelgroep.'

Zowel Robben als Van Persie strijken jaarlijks zo’n 1 tot 1,5 miljoen euro op aan sponsorgelden. De opbrengsten van Gareth Bale zijn een stuk hoger, ondanks zijn lagere bekendheid en marketingwaarde: 5 tot 6 miljoen euro. De echte grootverdiener is Cristiano Ronaldo. Sponsordeals met onder andere Nike, Herbalife en TAG Heuer leveren de Portugees jaarlijks 30 tot 35 miljoen euro op.

Menig Nederlander zal Andres Iniesta’s beslissende doelpunt in de WK-finale nog op het netvlies hebben staan. Het legde hem in thuisland Spanje geen windeieren. 99 procent van de Spanjaarden kent Iniesta, 90 procent identificeert zich met hem en 87 procent vertrouwt hem. Ook wereldwijd scoort de treble-winnaar goed. Zijn bekendheid is 48 procent, maar geen andere speler scoort zo hoog als Iniesta op identificatie (80 procent) en vertrouwen (71 procent). 

Foto: theglobalpanorama

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken