PepsiCo met 360 miljoen dollar grootste US sponsor in 2014

PepsiCo met 360 miljoen dollar grootste US sponsor in 2014
  • Sponsoring
  • 6 aug 2015 @ 10:07
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSponsorship

PepsiCo was, net als in 2013, ook in 2014 de grootste sponsor in de Verenigde Staten. De frisdrankengigant spendeerde vorig jaar tussen de 355 en 360 miljoen dollar aan sponsoring, blijkt uit de jaarlijkse sponsoranalyse van consultancy- en onderzoeksbureau IEG. De branches dranken, automotive, sportkleding en telecom domineren de top van de ranglijst. In totaal waren er in 2014 107 Amerikaanse bedrijven die meer dan 15 miljoen dollar aan sponsoring uitgaven: in 2013 waren dat er nog 104.

Anheuser-Bush Inbev neemt de 2e plaats in op de ranking. A-B passeerde Coca-Cola en Nike op de sponsoruitgaven ranking met een bedrag tussen de 300 en 305 miljoen dollar. De stijging is onder meer te danken aan nieuwe deals die A-B met Stewart-Haas Racing, MetLife Stadium (New York Giants en New York Yets) and SFX Entertaiment (onder meer eigenaar van ID&T) sloot. Coca-Cola daalde van de 2e naar de 3e plaats, Nike van de 3e naar de 4e.

Opmerkelijk is dat 8 van de 10 bedrijven uit de top 10 in 2014 méér dollars uitgaven dan in 2013. Slechts 2 van de 10 organisaties spendeerden hetzelfde bedrag in 2013 en 2014. Het eerste bedrijf dat minder aan sponsoring uitgaf dan het jaar daarvoor, vinden we pas op de 22e plaats (State Farm). Hoewel de banken met 9 noteringen in de lijst de op één na grootste branche zijn in de lijst – de automotivebranche is 1e met 11 noteringen – zien we de eerste bank pas terug op de 16e plaats (Bank of America).


  1. PepsiCo, Inc.($355M-$360M)
  2. Anheuser-Busch InBev ($300M-$305M)
  3. The Coca-Cola Co. ($290M-$295M)
  4. Nike, Inc.($260M-$265M)
  5. General Motors Co.($190M-$195M)
  6. AT&T, Inc.($185M-$190M)
  7. Toyota Motor Sales USA. Inc. ($175M-$180M)
  8. Ford Motor Co. ($155M-$160M)
  9. Adidas North America, Inc.($135M-$140M)
  10. Verizon Communications, Inc. ($120M-$125M)

(Bron www.sponsorship.com).
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken