Nanda Huizing: Sponsoring is voor Philips dé manier om fans te raken

Nanda Huizing: Sponsoring is voor Philips dé manier om fans te raken
  • Sponsoring
  • 26 aug 2015 @ 14:23
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringPartnership

Het nieuwe Philips laat het liefst zijn klanten vertellen wat het bedrijf voor hen betekent. Het motto van het Brabantse bedrijf is dan ook sinds anderhalf jaar Innovation and you. Die boodschap is ook tot in het hart van het sponsorbeleid doorgedrongen, zegt Nanda Huizing, een van de sprekers op het komende Sponsorcongres.

‘Het Philips van nu is volkomen anders dan het Philips van tien jaar geleden’, zegt Nanda Huizing, hoofd Brand, communications & Digital bij Philips Benelux. ‘Ik werk 20 jaar bij Philips, dus ik mag het zeggen’, vervolgt ze met een lach. Ze somt kort op: Health was tien jaar geleden goed voor een omzet van ongeveer 6 miljard euro, nu is dat 11 miljard euro. Philips stond toen bekend als het tv-merk, nu is de tv-business in een joint venture met TPV verzelfstandigd. En het oerelement van het bedrijf, Lighting, wordt binnenkort een zelfstandig bedrijf dat nog wel verlichting onder de merknaam Philips zal verkopen.
Veel is ook hetzelfde gebleven, zegt Huizing, en dat is terug te zien in Innovation and you, de slogan die Philips nu hanteert. ‘Innovatie zit in ons DNA, daar drijven we op. En we innoveren voor jou, als individu, als consument of als professional. Dat persoonlijke differentieert ons van andere bedrijven. Die boodschap hebben we in een aantal brand stories gepositioneerd, waarin we mensen laten vertellen wat de innovatie voor hen betekent.’

Inhoud voorop
Die aanpak komt terug in het sponsorbeleid. Huizing: ‘We zetten sponsoring in als middel om de inhoud bekend te maken. Door Philips naast een grote naam te zetten, versterken we ons verhaal. Als Wim Pijbes ons verhaal vertelt, wordt dat veel authentieker.’
Grote namen zijn bijvoorbeeld het Rijksmuseum, waarvan Wim Pijbes directeur is, en PSV, de twee bekendste organisaties die door Philips gesponsord worden. Zij dienen als showcases, om te vertellen hoe Philips voor hen innoveert
Tijdens de renovatie van het Rijksmuseum bijvoorbeeld heeft Philips met het Rijksmuseum led-verlichting ontwikkeld, speciaal voor musea. Huizing: ‘De state-of-the-art led-verlichting is op dit moment enkel daar te zien. Per schilderij hebben we gekeken naar wat de lichtkleur moet zijn, zodat elk schilderij te zien is zoals het bedoeld is.’

Hetzelfde deed Philips voor PSV, waarvan Philips nog één jaar shirtsponsor is en daarna door zal gaan als grote cosponsor. In het Philips Stadion introduceert het elektronicaconcern binnenkort de nieuwe led-veldverlichting. ‘Dat gaat de wedstrijdbeleving in het stadion wezenlijk veranderen. Met led-veldverlichting kunnen we een experience creëren, door verschillen in intensiteit van licht. Daar kun je je van alles bij voorstellen, een speciale verlichting voor het moment dat de spelers het veld opkomen of als er een goal valt.’
De nieuwe, inhoudelijke manier van communiceren maakt het afscheid als shirtsponsor van PSV logisch. ‘Dat besluit is een gevolg van de verandering van het bedrijf. De positionering Innovation and you gaat om de inhoud. We zoeken dan ook een meer inhoudelijke manier van samenwerking. Een inhoud die bovendien weer klopt bij waar het bedrijf voor staat. En die denken we zeker te vinden in onze hernieuwde partnership met PSV.’

Op zoek naar emotie
De inhoud is belangrijk, maar alleen niet voldoende. Een succesvolle sponsorrelatie vraagt meer, vindt Huizing: emotie. ‘Mensen voelen zich heel erg verbonden met het Rijksmuseum en PSV. Die roepen emotie op en daardoor kom je als merk meteen in contact met mensen.’
Die emotie werkt naar twee kanten. De Late Rembrandt-tentoonstelling werd geactiveerd met lichtportretten die twee weken in het Atrium, de entreeruimte van het Rijksmuseum, hingen. De video daarvan werd online verspreid en werd de best gewaardeerde Nederlandse YouTube-video van maart dit jaar. Voor de onthulling daarvan nodigde Philips zijn creatieve doelgroep uit – lichtontwerpers, projectontwikkelaars en architecten. Ook was er een sneak preview van de tentoonstelling voor klanten van Philips. Huizing: ‘Je gaat op dit soort momenten ook op een andere manier met elkaar in gesprek, en dat is erg nuttig voor de relatie.’
En ook al kan Huizing ten tijde van het gesprek nog niet in detail zeggen hoe de nieuwe sponsorrelatie met PSV er na komend seizoen uit zal zien, er zal een cosponsorschap blijven waarmee Philips met een meer inhoudelijke samenwerking als de led-verlichting in het Philips stadion of op het gebied van gezondheid, supporters en het bedrijfsleven weet te bereiken. ‘Philips heeft nog steeds een grote consumentendoelgroep en zowel PSV-fans als voetballiefhebbers in het algemeen staan zeer positief tegenover Philips-producten. Die match hebben we in ruim 100 jaar opgebouwd en is er nog steeds. We blijven op alle niveaus invulling aan de sponsoring geven. We zijn trots op PSV en dat blijven we.’

Sponsoring is dus het middel voor inhoud die je raakt. Het is voor Philips dé manier om in contact te komen met fans. Huizing: ‘Het is heel leuk om een koppeling te maken met alle You’s van Philips en hen ons verhaal te laten vertellen. Hoe hebben wij invloed op hun leven met onze innovatie. Die You kun je op heel veel niveaus invullen; Wim Pijbes bijvoorbeeld is een You die vertelt over de impact van licht op de kunstbeleving. Ook de supports in het Philips Stadion die wedstrijden nog intenser kunnen beleven, zijn een You. Als we op een goede manier sponsorrelaties aangaan, gericht op de inhoud, vertellen zij ons verhaal. Daarmee komt het veel beter en authentieker over en raken we echt de doelgroep.’



Sponsorcongres
Nanda Huizing is een van de sprekers van op het Sponsorcongres dat op dinsdag 15 september plaatsvindt in Muiden. Onderwerp van de dag is: Sponsoring als brug naar echt contact met fans.
Naast Huizing zullen onder meer ook Andrew Davis, Nico Rijkhoff (Ziggo) en Tjitske Benedictus (ING) spreken op het Sponsorcongres. Aanmelden kan nog, via sponsorcongres.nl.
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken