Oranje mist EK. Wat missen de sponsoren?

Oranje mist EK. Wat missen de sponsoren?
  • Sponsoring
  • 19 okt 2015 @ 11:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSponsoringActivatie

Geen Europees kampioenschap voor het Nederlands elftal is ook voor de sponsoren een groot gemis. Zij missen de mogelijkheid om een sponsorschap in de zomer op grootse wijze te activeren. Hoe reageren ING, Heineken, PWC en Sligro op het niet-plaatsen door het Nederlands elftal?

Steven Sedee, sponsormanager voetbal bij ING Nederland

Hoe kijkt ING naar de uitschakeling van het Nederlands elftal?
'Als hoofdsponsor van het Nederlands elftal maar zeker ook als liefhebber betreuren we het natuurlijk dat sportief succes achterblijft. Maar we hebben in het verleden prachtige tijden beleefd met het NL elftal. Sponsor ben je in goede en slechte tijden en we vertrouwen erop dat de weg omhoog snel weer gevonden wordt.'

Wat betekent de uitschakeling voor de activatie van het sponsorschap?
'Uiteraard hadden we gehoopt op een mooie campagne rondom het EK om de voetbalbeleving te versterken onder klanten en fans. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal zijn we echter ook actief rondom het amateurvoetbal en de OranjeLeeuwinnen (Nederlands Vrouwenelftal). Deze activiteiten blijven we natuurlijk gewoon voortzetten.'

Zullen er tijdens het EK toch nog activiteiten rondom het toernooi plaatsvinden?
'Die kans is erg klein. En vooralsnog hebben we nog geen concrete plannen op dit punt. De komende periode gaan we kijken welke activiteiten we gaan ontwikkelen rondom voetbal.'

De eerstvolgende officiële wedstrijd van het Nederlands elftal vindt plaats in september 2016. Hoe gaat ING die tijd als sponsor overbruggen?
'In deze periode zullen we ons voornamelijk focussen op het amateurvoetbal. We zijn op dit moment sponsor van 475 amateurclubs, waarvoor we diverse voetbal- en financieel relevante activiteiten ontwikkelen. Afgelopen week is de Leukste Amateurclub van Nederland campagne met Radio 538 van start gegaan. Daarnaast organiseren we in januari weer de traditionele Nieuwjaarswedstrijd met ex-internationals en zullen we de OranjeLeeuwinnen steunen tijdens het Olympisch kwalificatie toernooi in maart 2016. Genoeg leuke voetbalactiviteiten dus om ons op te richten de komende tijd.'

Heeft de uitschakeling enig effect op de relatie met de KNVB?
'Nee, daar is geen sprake van. We hebben een goede relatie met de KNVB en zijn, ondanks de teleurstellende prestaties van Oranje, een duurzame en tevreden sponsor. Ons contract met de KNVB loopt nog tot medio 2018.' 

Gemma Schneeman, Sligro

Hoe kijkt Sligro naar de uitschakeling van het Nederlands elftal?
'Extreem jammer, erg spijtig voor alle fans van Nederland!'

Wat betekent de uitschakeling voor de activatie van het sponsorschap?
'Weinig, aangezien wij ons sponsorschap activeren via het programma voor kantines Lekker Bezig'. 

Wordt naar andere manieren gezocht om het sponsorschap van het Nederlands elftal te activeren?
'We blijven het programma verder ontwikkelen volgens de ingeslagen route.'

Zullen er tijdens het EK toch nog activiteiten rondom het toernooi plaatsvinden?
'Ongetwijfeld, omdat het EK een relevant sport event is voor alle Nederlandse voetbalverenigingen.'

De eerstvolgende officiële wedstrijd van het Nederlands elftal vindt plaats in september 2016. Hoe gaat Sligro die tijd als sponsor overbruggen?
'Door keihard in te zetten op ons programma Lekker Bezig – net als voor de uitschakeling van het Nederlands elftal.'

Heeft de uitschakeling enig effect op de relatie met de KNVB?
'We blijven ‘Lekker Bezig’ met elkaar!'

Josephine Bertrams, Heineken

'Als trouwe supporter van Oranje vinden we het natuurlijk vreselijk jammer dat we niet meedoen aan het EK. We hebben er alles aan gedaan om het Nederlands elftal te steunen. Tot aan het afreizen naar IJsland om het nationale team daar ook te steunen, aan toe. Maar ondanks dat Oranje niet mee doet aan het EK, wordt 2016 alsnog een mooi Oranje-jaar met onder meer het Holland Heineken House in Rio de Janeiro.
Of én hoe we tijdens het EK aanwezig zullen zijn, houden we naar goed gebruik nog even voor onszelf. Een ding is duidelijk: Heineken staat altijd achter Oranje en dat blijft onveranderd het geval!'

Meint Waterlander, PWC

Hoe kijkt PwC naar de uitschakeling van het Nederlands elftal?
'Wij zijn net zo teleurgesteld als de rest van Nederland. We waren heel graag naar Frankrijk gegaan.'

Wat betekent de uitschakeling voor de activatie van het sponsorschap?
'Wij zijn sponsor van de KNVB en het Nederlands elftal is weliswaar het vlaggeschip, maar er is nog heel veel meer. Zo hebben wij bijvoorbeeld er voor gekozen een belangrijk deel van ons partnership met de KNVB in te vullen door via de KNVB onze kennis beschikbaar te stellen aan Nederlandse voetbal in de breedte. Bijvoorbeeld door het doen van onderzoek.'

Zullen er tijdens het EK toch nog activiteiten rondom het toernooi plaatsvinden?
'Wij kennen nu het programma nog niet. Maar als het Nederlands elftal bijvoorbeeld thuisoefenwedstrijden gaat spelen, dan zullen we zeker op de tribune zitten met gasten, studenten en medewerkers.'

De eerstvolgende officiële wedstrijd van het Nederlands elftal vindt plaats in september 2016. Hoe gaat PWC die tijd als sponsor van de KNVB overbruggen?
'Ons sponsorship met de KNVB is breder dan alleen het Nederlands elftal. Wij gaan door met onze maatschappelijke activiteiten in het belang van het voetbal.'

Heeft de uitschakeling enig effect op de relatie met de KNVB?
'Wij zijn al sinds 1991 sponsor van de KNVB. Sportief minder succesvolle periodes maakten altijd weer plaats voor mooie successen. Wij vertrouwen op de kracht van het Nederlandse voetbal dat we niet blijven hangen in de grote teleurstelling die er nu is maar dat we weer snel de draad oppakken die moet leiden naar nieuwe sportieve successen.'

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken