Sponsoring komt Amsterdam Privacy Week op kritiek te staan

Sponsoring komt Amsterdam Privacy Week op kritiek te staan
  • Sponsoring
  • 28 okt 2015 @ 08:57
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaSponsoring

De Amsterdam Privacy Week, een week waarin drie grote internationale privacyconferenties worden gehouden, is onder vuur komen liggen. Steen des aanstoots is de sponsoring door Facebook en Google, bedrijven waarvan het businessmodel juist draait om het exploiteren van andermans persoonlijke gegevens.

De Amsterdamse Privacy Week vindt deze week plaats en bestaat uit The Amsterdam Privacy Conference 2015, de Privacy Law Scholars Conference (PLSC) en de 37th International Data Protection and Privacy Commissioners Conference. Ook vindt op woensdag de uitreiking Big Brother Awards plaats, de prijs voor een persoon, bedrijf, overheidsinstelling en voorstel waarvan wordt gemeend dat deze persoonlijke privacy beperkt. Met Facebook als 'Diamond sponsor' en Google als 'Platinum sponsor' lijkt de privacyweek net de verkeerde bedrijven als partner te hebben gevonden.

Grootste criticaster was schrijver Sidney Vollmer. Hij schreef een aanklacht op Medium. 'Eén van de grootste problemen van deze tijd, één van de grootste krachten die vrijheid en democratie ondermijnen, dat wordt besproken op de twee-na-oudste universiteit in Nederland, wordt gesponsord door de voornaamste oorzaak van het probleem. Degenen die ik het Silicon Empire noem", schrijft Vollmer.

Volgens Vollmer heeft de privacyweek door sponsorschap van Facebook drie fouten gemaakt. Ten eerste geeft het Facebook een kans om zich te rehabiliteren, waarmee de privacyweek eigenlijk de 'vervuiling' van de sociale netwerksite witwast, aldus Vollmer. Daarnaast maakt hij zich ook zorgen over de invloed van de sponsoren. Als laatste heeft de privacyweek de eigen autoriteit op deze manier in de verkoop gedaan.

Zijn conclusie is dat Google en Facebook hebben als sponsoren het ware doel van propaganda omarmt: het geeft de (onware) impressie dat verzet vergeefs is.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken