F1 profiteert in Nederland van marketingster Max Verstappen
- Sponsoring
- 27 nov 2015 @ 10:07
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SportmarketingSport
- 27 nov 2015 @ 10:07
- Redactie Sponsoring
Het debuutseizoen van Max Verstappen heeft zowel de jonge coureur als de Formule 1-sport in Nederland geen windeieren gelegd. Verstappens commerciële waarde is flink gestegen, evenals de populariteit van Formule 1, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Repucom.
Max Verstappen behoort al na één seizoen tot de commercieel meest interessante sporters van Nederland. Repucom onderzocht de marketingwaarde van de Limburger aan de hand van de Celebrity DBI-methode.
Begin 2015 was 68,4% van de Nederlanders bekend met Max Verstappen. Inmiddels is zijn bekendheid 83,4% en daarmee vergelijkbaar met gevestigde topatleten als Epke Zonderland en Arjen Robben. Naast zijn bekendheid zien steeds meer mensen Verstappen als trendsettend en een goede merkambassadeur.
Max Verstappen geeft Formule 1 in Nederland een boost. In 2014 keek 7,2% van de Nederlanders graag naar Formule 1 op tv. Een jaar later is dat opgelopen tot 12,3%.
Dit is terug te zien in de kijkcijfers. Een gemiddelde Grand Prix-uitzending trok in 2014 124.000 kijkers op Veronica (live of samenvatting). In 2015 steeg dit aantal tot 309.000 kijkers per uitzending. De live-uitzending van de Grand Prix van de VS was zelfs goed voor 672.600 kijkers, meer dan twee keer zoveel als in 2014.
Ook online is de invloed van Verstappen op de Formule 1 in Nederland zichtbaar. In het weekend van de Grand Prix van de VS racete de coureur naar een vierde plek. Op social media verschenen dat weekend ruim 27.000 berichten over de Grand Prix, vier keer zoveel als in 2014.
Verstappens online fanbase groeit met indrukwekkende stappen. Op Twitter heeft Verstappen nu ruim 173.500 volgers, een stijging van maar liefst 500% ten opzichte van het begin van dit jaar.
‘Max Verstappen maakt zijn potentie meer dan waar’, zegt Sebastiaan Westerhout, Managing Director van Repucom Nederland. ‘Nog voor zijn debuut was er al veel mediabelangstelling voor de jongste F1-debutant ooit. Dat hier niet slechts sprake was van een korte hype heeft Verstappen laten zien door zijn prestaties en spectaculaire rijstijl.’
‘Door zijn branie leert Nederland ook steeds meer de persoon Max Verstappen kennen’, aldus Westerhout. ‘Hij oogstte veel lof door in de Grand Prix van Singapore teamorders te negeren om zijn teamgenoot Carlos Sainz te laten passeren. Zijn uitgesproken persoonlijkheid onderscheidt hem van andere coureurs, wat het nog aantrekkelijker maakt om je als merk aan Verstappen te verbinden.’
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing