Ajax en Ziggo scoren met vervulde kerstwensen

Ajax en Ziggo scoren met vervulde kerstwensen
  • Sponsoring
  • 24 dec 2015 @ 11:25
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieVoetbalCampagnesStorytelling

Ajax heeft samen met hoofdsponsor Ziggo een speciale kerstwensactie uitgevoerd. Rond de laatste wedstrijd voor de winterstop (Ajax-Graafschap) werden honderden wensen van Ajax-fans ingewilligd. Drie bijzondere wensen van drie generaties 'Ajacieden' werden vastgelegd in een speciale video. Ajax bereikte met deze actie honderdduizenden voetbalfans.

Uitgangspunt van de kerstactie is om de fans dichterbij de club te brengen en extra plezier aan Ajax te laten beleven. Deze kerst wilde de club een aantal heel verschillende wensen van Ajax-fans uit laten komen samen met hoofdsponsor Ziggo. Daarbij is er bewust voor gekozen dat mensen alleen voor iemand anders uit hun omgeving een Ajax-kerstwens konden insturen, dus geen wens voor zichzelf. Het moest een sympathieke en warme kerstactie worden. Dat sluit ook goed aan op de rol die Ziggo graag wil innemen, waarbij zij zaken waar Ajax-fans plezier aan beleven dichterbij willen brengen.

Ajax koos ervoor deze kerstcampagne uitsluitend op de eigen mediakanalen te laten draaien, zonder verdere externe (paid) media. Dat kan ook, want Ajax heeft via social media een gigantisch bereik. Even een paar bereikcijfers op een rij:

  • Facebook: 2.029.715 fans (meer dan alle Eredivisieclubs bij elkaar) 
  • Twitter: 618.645 volgers
  • Instagram: 221.000
  • Weibo (Aziatische markt): 1.121.036
  • Ajax.nl: 800.000 bezoekers per maand.

Het bereik van de video-promo was dan ook enorm. Alleen al via Facebook werden ruim 600.000 mensen bereikt. Ook andere key-visuals scoorden goed: 1.800 likes op Facebook en zelfs 8.200 op Instagram. De zelfspot in de promo genereerde ook de nodige aandacht van traditionele media.

Ajax heeft in twee weken tijd duizenden wensen ingestuurd gekregen en daarvan zijn honderden in vervulling gegaan. De club heeft extra aandacht gegeven aan de fans die moeilijke tijden beleven. Daarvan zijn veel wensen er met medewerking van de Ajax Foundation vervuld. De fans die niet hebben gewonnen mochten de ander een gepersonaliseerde kerstkaart en een klein cadeautje toesturen.



Het slotstuk van de campagne vond woensdag plaats: toen publiceerde Ajax een videocompilatie (zie ook hieronder) van drie bijzondere wensen die in vervulling zijn gegaan. Dit zijn de verhalen:

Oma Hooligan

Mariska Koenders heeft de wens ingestuurd voor haar 84-jarige moeder Bep Koenders uit Amsterdam, alias 'Oma Hooligan'. Ze is jarenlang trouwe seizoenkaarthouder geweest en ging in haar kinderjaren altijd mee met haar vader naar Ajax in de Meer. Daarna werd ze door haar kinderen meegenomen naar Ajax. Wordt nu toch wat te oud om naar het stadion te gaan. Het zou leuk zijn haar nog één keer naar het stadion te laten gaan als VIP met de hele familie. Ajax heeft oma verrast met de officiële spelersbus vol met de hele familie (30 personen). Aan de rand van het veld is ze verwelkomd door enkele oud-spelers. Na afloop heeft ze een bal gekregen van Joël Veltman.

Tiener is even sportjournalist

Vader Marc heeft aangegeven dat de grootste wens van zijn zoon Thomas (12 jaar) is om sportjournalist te worden. Hij heeft met Miel Brinkhuis, manager PR & Communicatie van Ajax, op de wedstrijddag mogen meelopen. Dat levert mooie beelden op: een crosstalk langs het veld met Jack van Gelder (vanuit de studio van Ziggo Sport), tot aan interviews en het bezoeken van de persconferentie.

Ajax-museum op zolder

Zoon Dennis Grimbergen heeft een wens ingestuurd voor zijn ouders Martin (64) en Ellen (62). Jarenlang seizoenkaarthouders en missen geen wedstrijd van Ajax. De vader heeft een Ajaxmuseum op zolder en wilde deze graag laten zien aan trainer Frank de Boer. Ajax heeft hen verrast met een bezoek aan huis van de trainer. Frank de Boer is op de koffie langsgekomen en had bovendien een oud-wedstrijdshirt bij zich, als item voor het museum.

Deze actie is door Ajax en Ziggo ontwikkeld. De hoofdsponsor wordt in zijn activaties ondersteund door de bureaus Kumpany en Big Plans

Afgelopen zomer deed Ajax ook al een 'fansympathieke' campagne rondom de Open Dag. Toen beleefden enkele fans een tweede ontmoeting met hun oude held, zoals Sarah die haar vroegere idool Chivu opnieuw ontmoet. Ook hiermee wilde de club zijn fans nauwer verbinden met Ajax.

www.ajaxkerstwens.nl  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken