Citymarketing Rotterdam wint Reputatiemanagement Award

4dec 201500:01
  • Sponsoring
  • 19990 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • AwardsMaatschappijMerkenMarketing

nieuws Rotterdam heeft op 3 december de Reputatiemanagement Award 2015 gewonnen. En dat ook nog eens in Amsterdam. Met 32% van de stemmen ging de prijs naar de nieuwe citymarketing-strategie van de havenstad, onder het motto 'Make it happen'. De afgelopen maand hebben circa 1.300 marcom-professionals gestemd op een van de zeven finalisten. Naast Rotterdam waren dat Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, Enexis, Jumbo, &Samhoud, Vandebron en VGZ.

Het doel van de Reputatiemanagement Award is de verdere professionalisering van het vakgebied te stimuleren en best-practices met elkaar te delen. Volgens de professionals heeft Rotterdam zijn reputatie zichtbaar weten te vergroten door zich breed en actief te verbinden met alle stakeholders.

Hernieuwd imago Rotterdam: no-nonsense, werelds en grensverleggend

Michiel Koorenhof, communicatiemanager van de gemeente Rotterdam: 'Met deze award voelen we ons vooral door vakmensen gewaardeerd. Wat je ziet is dat er in Rotterdam een enorme gezamenlijkheid is om de stad vooruit te helpen. Heel veel partijen sluiten zich daarbij aan. Het is fantastisch om te merken dat dit door de toekenning van deze award zichtbaar wordt. De drive en het enthousiasme in de stad worden gezien.'

Wie geloofwaardig wil zijn, moet heel dicht bij zichzelf blijven, aldus Koorenhof. 'Dat heeft Rotterdam gedaan: een veranderingsgerichte stad waar talent de ruimte krijgt. "Make it happen" is een kreet die heel goed bij Rotterdam past omdat het uitnodigt er zelf iets van te maken. Vanuit die filosofie verwachten we dat iedere stakeholder daar ook eigen invulling aan geeft.'

De gemeente ziet dat het imago van Rotterdam sterk verbetert, niet alleen bij professionele stakeholders in en buiten de stad, maar ook bij de bewoners. Koorenhof: 'De trots in de stad echt is toegenomen.'

Professionalisering van reputatiebeheer

De initiatiefnemers Motivaction, StakeholdersLab en DCR bieden met deze award naar eigen zeggen een alternatief voor de vele prijzen die er al zijn op het gebied van reputatie. Jurylid Karel Slootman: 'Reputatie is slechts een resultaat van het doen en laten van een organisatie om voor de samenleving te betekenen wat die graag wil betekenen. Het is een belofte waar een organisatie intern en extern voor staat. Ervan uitgaande dat die belofte aansluit bij de wensen en verwachtingen van die samenleving, zal de reputatie stijgen als de organisatie structureel die belofte nakomt en daarmee bouwt aan reputatie-resistentie.

Slootman heeft naar eigen zeggen zelf als Amsterdammer tijdens een recente stedentrip naar Rotterdam de 'dynamische vibe' ervaren die er hangt. 'Wat mij betreft een verdiende winnaar die met doorzettingsvermogen en opgestroopte mouwen aan de slag is gegaan en ik wens ze toe dat ze daarmee doorgaan, want het werk is nog niet af.'

De onafhankelijke jury van de Reputatiemanagement Award bestond uit Peter Kerkhof (hoofd afdeling Communicatiewetenschap, VU Amsterdam), Mireille Spapens (marcom-manager Ipse de Bruggen), Henk Noort (directeur StakeholdersLab), Ron van der Jagt (voorzitter Logeion en partner Reputatiegroep), Rocco Mooij (hoofdredacteur Communicatie Magazine) en Karel Slootman, managing partner Motivaction. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners

  • Stichting SponsorRingen