Rabobank staakt sponsoring wielrennen en paardensport, kiest voor lokale aanpak
- Sponsoring
- 11 dec 2015 @ 23:37
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SportSponsoringStrategie
- 11 dec 2015 @ 23:37
- Redactie Sponsoring
Rabobank zal de sponsorcontracten met de Nederlandse paardensportbond en de wielerbond na 2016 niet verlengen. De bank stopt bovendien met de sponsoring van zijn eigen vrouwen- en talentenwielerploeg. Rabobank is nog in gesprek met NOC*NSF en de hockeybond over hun sponsorovereenkomsten. Over de uitkomst van die gesprekken kan de bank nog niks zeggen. Rabobank verschuift zijn strategie naar lokale sponsoring.
Vanaf 2017 verschuift de Rabobank haar accenten in sportsponsoring. De focus komt meer te liggen op lokale sponsoring. 'We willen hiermee letterlijk nog dichterbij onze klanten komen', aldus Heleen Crielaard, verantwoordelijk voor sponsoring binnen de Rabobank.
Deze verschuiving betekent dat de aflopende contracten met de KNWU, KNHS, het Rabo Development Team en het RaboLiv damesteam niet worden verlengd. Zowel de bonden als de wielerteams kunnen tot en met eind 2016 rekenen op de toegezegde steun van de Rabobank. Met deze tijdige aankondiging geeft de Rabobank de bonden en de ploegen de gelegenheid om te zoeken naar nieuwe partners. De bank is in gesprek met de KNHB en NOC*NSF over de toekomstige invulling van de sportsponsoring.
Wielersport: 20 jaar samen
Sinds 1996 is de Rabobank als sponsor actief in de wielersport, zowel in de ondersteuning van de top als in de breedte. Dit heeft er mede aan bijgedragen dat de wielersport er nu weer goed voor staat, met een groot medaillepotentieel in 2016. Qua zichtbaarheid heeft de Rabobank in 2012 al een stap terug gezet in de ondersteuning van de nationale teams op de weg. Eind 2016 eindigt de samenwerking tussen de KNWU en de Rabobank.
Huib Kloosterhuis, directeur KNWU: 'Rabobank is al 20 jaar trouwe partner van de wielersport. Mede door de structurele ondersteuning van de Rabobank staat het wielrennen er in zijn geheel goed voor. Desalniettemin betreuren we dat aan dit partnership een einde komt.'
RaboLiv: Marianne Vos
De afgelopen vier jaar heeft de Rabobank de RaboLiv dames wielerploeg ondersteund. De ploeg is professioneel en succesvol met een grote hoeveelheid aan talentvolle jonge rensters. De Rabobank heeft het volste vertrouwen dat de ploeg ook in 2016 mooie resultaten laat zien. Hiermee ligt er een goede basis voor het vinden van nieuwe partners. De Rabobank werkt in samenspraak met de damesploeg aan de continuïteit na 2016.
Marianne Vos: 'We hebben de afgelopen jaren alles op alles gezet om met onze ploeg succesvol te zijn en het vrouwenwielrennen op de kaart te zetten. Ook in 2016 zullen we ons weer voor de volle 100% inzetten met als sportief hoogtepunt de Spelen in Rio. Ik wil de Rabo bedanken voor alle kansen die ze de ploeg, jonge rensters en mij geven.'
Paardensport: veel Olympische medailles
De Rabobank is sinds jaar en dag partner van de hippische sport en vanaf de oprichting van de KNHS als hoofdsponsor actief. Het Rabo Talentenplan heeft zichzelf meer dan bewezen. Dankzij de uitstekende verbinding tussen breedtesport, jeugdstimulering en topsport. Met de grote recente successen op het WK in Caen en EK in Aken en de te verwachten goede prestaties in 2016 zit de hippische sport momenteel op een sportief hoogtepunt. De Rabobank zoekt in overleg met de KNHS naar oplossingen voor de continuïteit van het Rabo Talentenplan na 2016.
John Bierling, directeur KNHS: 'Meer dan de helft van de ruiters uit de medialle-winnende teams in de Olympische disciplines op het WK en EK senioren in 2014 en 2015 komt voort uit het Rabo Talententeam. Dat is ongekend en daar zijn we trots op. De paardensport is anno 2015 uitgegroeid tot een medaillefavoriet van de Spelen in Rio. Maar misschien nog belangrijker: samen met de Rabobank hebben wij dromen van velen, ook lokaal, helpen waarmaken. Wij vinden paardensport de mooiste sport van Nederland en kijken met veel vertrouwen naar de toekomst. Samen met 1 miljoen paardenliefhebbers delen we deze passie.'
Heleen Crielaard, manager Sponsoring Rabobank: 'Wij hebben de wieler- en hippische sport altijd een warm hart toegedragen, dat blijft in de toekomst ook zo. We zullen ze blijven steunen op hun weg naar de Olympische Spelen in Rio. Met een hopelijk sportief hoogtepunt tijdens de Spelen komt er in 2016 een einde aan een periode waarin de Rabobank met hart en ziel haar naam aan de wieler- en hippische sport verbonden heeft.'
Sponsor-dilemma
De drie grote olympische bonden, de Atletiekunie, de zwembond KNZB en de turnbond KNGU, hebben alle drie geen hoofdsponsor, zo meldt de Volkskrant. Zij zijn wat hun topsportactiviteiten betreft afhankelijk van de subsidies van NOC*NSF dat op zijn beurt geld incasseert van het ministerie van Sport (VWS) en van onder meer de Lotto. De inkomsten van de Lotto vallen momenteel tegen.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- KNWU
- sport
- strategie
- sponsoring
- NOC*NSF
- Heleen Crielaard
- bank
- KNHS
- lokaal
- RaboLiv
- Rabobank
- wielrennen
- paardensport
- Rabo Development Team
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing