Renault keert volgend seizoen terug in Formule 1
- Sponsoring
- 4 dec 2015 @ 16:41
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SportSponsoringMarketingMerken
- 4 dec 2015 @ 16:41
- Jeroen Mirck
Renault verbindt zich volgend seizoen weer als hoofdsponsor aan een eigen raceteam in de Formule 1. De Franse autofabrikant neemt de noodlijdende Lotus-ploeg over. 'Het is ons doel om weer te winnen.'
In het verleden was Renault als team zo'n veertig jaar actief in de topklasse van de autosport. Het won twaalf keer de wereldtitel voor constructeurs en leverde elf keer Renault de wereldkampioen.
Renault is natuurlijk niet echt weg geweest uit de Formule 1. De autofabrikant leverde het afgelopen seizoen de motoren voor de teams van Red Bull en Toro Rosso, waar de jonge Nederlander Max Verstappen dit seizoen een spectaculair debuut maakte.
Lotus deed de afgelopen seizoenen niet mee om de prijzen. Het raceteam bestond dit jaar uit Pastor Maldonado en Romain Grosjean. Grosjean eindigde als elfde in de stand om de wereldtitel met 51 punten, terwijl Maldonado bleef steken op 27 punten en een veertiende plek.
Lang wikken en wegen
Carlos Ghosn, CEO van Renault, maakte de terugkeer van het Franse automerk in de koningsklasse bekend op 3 december. Daar ging lang wikken en wegen aan vooraf, zo meldt Formule1.nl. Renault tekende in september al een intentieverklaring om het team uit Enstone (dat het eerder van 2000 tot en met 2009 al eens bezat) over te nemen. In de maanden erna werkte Renault lang aan het opstellen van een kloppende business-case.
'We hadden twee opties: stoppen met de Formule 1 of ons weer volledig aan de sport committeren', aldus Ghosn. 'Het is ons doel om te winnen, ook al zal het misschien tijd kosten voor we daartoe in staat zijn.' Helemaal rond is de overname trouwens nog niet: 'We hebben de benodigde overeenkomsten ondertekend, maar er zijn nog enkele voorwaarden waar nog aan moet worden voldaan. We streven ernaar dit zo spoedig mogelijk te doen.'
[BREAKING] #Renault announces return to #Formula1 in 2016 #F1 pic.twitter.com/yDDFhilAiH
— Renault (@Groupe_Renault) December 3, 2015
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing