Renault keert volgend seizoen terug in Formule 1

Renault keert volgend seizoen terug in Formule 1
  • Sponsoring
  • 4 dec 2015 @ 16:41
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportSponsoringMarketingMerken

Renault verbindt zich volgend seizoen weer als hoofdsponsor aan een eigen raceteam in de Formule 1. De Franse autofabrikant neemt de noodlijdende Lotus-ploeg over. 'Het is ons doel om weer te winnen.'

In het verleden was Renault als team zo'n veertig jaar actief in de topklasse van de autosport. Het won twaalf keer de wereldtitel voor constructeurs en leverde elf keer Renault de wereldkampioen.

Renault is natuurlijk niet echt weg geweest uit de Formule 1. De autofabrikant leverde het afgelopen seizoen de motoren voor de teams van Red Bull en Toro Rosso, waar de jonge Nederlander Max Verstappen dit seizoen een spectaculair debuut maakte.

Lotus deed de afgelopen seizoenen niet mee om de prijzen. Het raceteam bestond dit jaar uit Pastor Maldonado en Romain Grosjean. Grosjean eindigde als elfde in de stand om de wereldtitel met 51 punten, terwijl Maldonado bleef steken op 27 punten en een veertiende plek. 

Lang wikken en wegen

Carlos Ghosn, CEO van Renault, maakte de terugkeer van het Franse automerk in de koningsklasse bekend op 3 december. Daar ging lang wikken en wegen aan vooraf, zo meldt Formule1.nl. Renault tekende in september al een intentieverklaring om het team uit Enstone (dat het eerder van 2000 tot en met 2009 al eens bezat) over te nemen. In de maanden erna werkte Renault lang aan het opstellen van een kloppende business-case.

'We hadden twee opties: stoppen met de Formule 1 of ons weer volledig aan de sport committeren', aldus Ghosn. 'Het is ons doel om te winnen, ook al zal het misschien tijd kosten voor we daartoe in staat zijn.' Helemaal rond is de overname trouwens nog niet: 'We hebben de benodigde overeenkomsten ondertekend, maar er zijn nog enkele voorwaarden waar nog aan moet worden voldaan. We streven ernaar dit zo spoedig mogelijk te doen.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken