Team Stressless wil schaatssport hervormen met Smart Data

Team Stressless wil schaatssport hervormen met Smart Data
  • Sponsoring
  • 11 dec 2015 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipSportInnovatieBig dataOlympische Spelen

Smart Data moeten de schaatssport fundamenteel gaan hervormen. Dat is het idee achter het deze week gelanceerde Smart Skating Platform, een innovatief samenwerkingsverband van Kandenza, Imec/Holst Centre en schaatsploeg Team Stressless. Het platform wil Smart Data als leidraad laten fungeren voor topprestaties in het schaatsen. De gezamenlijke slogan luidt: 'Met Smart Data naar Olympisch goud.'

‘Smart data’ is volgens initiator Bart Veldkamp een nieuwe mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in het aansturen van een wedstrijd- en trainingsprogramma in het schaatsen. 'Als atleet en later als coach ben ik altijd al op zoek geweest naar meer succes, met name door te innoveren in de topsport. De schaatssport laat nog altijd te veel afhangen van het onderbuikgevoel, terwijl ‘smart data’ kan helpen bij de keuzes die de coaches en schaatsers moeten maken', aldus Veldkamp.

Met het Smart Data-idee is de oud-Olympisch kampioen gaan kijken naar mogelijkheden binnen het schaatsteam van 4Skating, Team Stressless. Uiteindelijk vond hij Kadenza en imec/Holst Centre bereid om te helpen bij de realisatie van dit idee.

Revolutie in schaatsland

Het gebruik van ‘smart data’ is nieuw binnen de schaatssport en kan volgens Erik Leene van databedrijf Kadenza een ware revolutie ontketenen: 'Het is een kwestie van zoveel mogelijk data verzamelen bij de atleten. Hoe lang slapen ze? Wat eten ze? Hoeveel Watt trappen ze weg tijdens een warming-up? De ‘embedded scientist’ binnen Team Stressless, Wouter van der Ploeg, verzamelt die data in een slimme database om daar vervolgens samen met ons verbanden mee aan te tonen die zelfs de meest ervaren coaches niet hadden kunnen bedenken. Deze verbanden kunnen de leidraad gaan vormen richting Olympisch goud.'

'Stilstand is achteruitgang en met de huidige technische ontwikkelingen moet de schaatssport echt een tandje bijzetten om bij te blijven ten opzichte van andere sporten', aldus Veldkamp. 'Met het Smart Skating platform zetten wij daarin een belangrijke stap waarbij iedereen ook nog eens mee kan kijken via de website en social media.'

Nano-elektronica in schaatspakken

Naast de Smart Data-professionals van Kadenza, een snelgroeiende Nederlandse onderneming, is ook het nano-elektronica onderzoekscentrum Imec ingestapt. De marktleider in het onderzoek naar nano-elektronica gaat helpen bij het verzamelen van de smart data door slimme technologieën in bijvoorbeeld de schaatspakken te verwerken.

Luc van den Hove, algemeen directeur en CEO van Imec: 'De toekomst vormgeven, dat is een belangrijk thema in onze visie. Met onze draadloze sensoren en slimme algoritmes kunnen zeer nauwkeurig relevante lichaamsparameters gemeten worden. Zo dragen we bij aan het Smart Skating platform en helpen wij bij het vormgeven van de toekomst van de schaatssport.'

Olympisch ambitie

Volgens alle samenwerkende partijen is het Smart Skating platform een eerste aanzet om de schaatssport te innoveren, waarmee zij aangeven dat er ruimte is voor andere bedrijven en organisaties om aan te haken. 'Het gebruik van ‘smart data’ biedt ongekende mogelijkheden en wij staan open voor alle samenwerkingen om die kansen nog meer te benutten', aldus Erik Leene van Kadenza.

Volgens Veldkamp zal de impact van ‘smart data’ in de schaatssport vanzelf zichtbaar worden: 'Als wij straks in januari of februari de eerste verbanden hebben kunnen leggen en kunnen aantonen dat bijvoorbeeld een kwartiertje meer slaap in aanloop naar een wedstrijd een paar honderdste kan opleveren waardoor onze Brittany Bowe straks net het verschil gaat maken. Dat is waar wij op hopen.'

De ‘embedded scientist’ Wouter van der Ploeg is sinds het begin van het seizoen actief binnen Team Stressless om data te verzamelen voor het Smart Skating platform. De ontwikkelingen van dit project kunnen gevolgd worden via www.smartskating.com en de social media kanalen van het Smart Skating platform. Begin 2016 worden de eerste resultaten verwacht vanuit het project. 

www.teamstressless.com



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken