Vierdaagse Nijmegen en ADE blijven grootste evenementen

Vierdaagse Nijmegen en ADE blijven grootste evenementen
  • Sponsoring
  • 7 jan 2016 @ 11:24
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementEntertainmentOnderzoek

Vierdaagse Nijmegen behaalt in 2015 wederom de eerste plaats in de Top-100 van de Respons Evenementen Monitor. Daarmee blijft de Vierdaagse, de combinatie van de afstandsmarsen en de feesten, het grootste vrij toegankelijke evenement in Nederland. Het grootste niet-gratis evenement van Nederland was afgelopen jaar het Amsterdam Dance Event (ADE).

Na de Vierdaagse volgen op de tweede en derde plaats andere evenementen dan vorig jaar: 3FM Serious Request (het 'Glazen Huis') staat op de tweede plaats, de Tilburgse Kermis staat op plek drie.

Net als vorig jaar eindigt het Amsterdam Dance Event (ADE) op de eerste plaats in de categorie van grootste entree heffende evenementen. Daarmee blijft ADE groter dan het International Film Festival Rotterdam (IFFR) dat op de tweede plaats eindigt.

Sinds 2009 worden de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen en Vierdaagsefeesten als één evenement meegenomen in de Top-100. Sindsdien staat de Vierdaagse ieder jaar bovenaan de landelijke ranglijst als evenement met de meeste bezoeken. Met respectievelijk 2,3 miljoen bezoekers behaalt de Vierdaagse de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Vierdaagsefeesten Nijmegen behaalt tevens de eerste plaats in de top-5 festivals van Nederland. De Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen behalen de derde plaats wanneer gekeken wordt naar de top 5 sportevenementen.

De Top-100 van Respons Evenementen Monitor bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: een Top-50 Entree Heffende Evenementen en een Top-50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media (het aantal ‘likes’ en volgers op Facebook en Twitter) als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken