EK Atletiek stelt ambities bij na IAAF-crisis

EK Atletiek stelt ambities bij na IAAF-crisis
  • Sponsoring
  • 18 feb 2016 @ 12:31
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementSportSponsoring

Het EK Atletiek, komende zomer een sportspeerpunt voor Amsterdam, heeft veel last van de fraude- en dopingcrisis in de internationale atletieksport. De Nederlandse organisatie laat weten de financiële ambities 'omlaag te hebben bijgesteld'.

De wereldatletiekbond IAAF schudt op zijn grondvesten vanwege de ene na de andere onthulling over doping en corruptie. Een zware dobber dus voor de nieuwe voorzitter Sebastian Coe, al zal zijn imago van volgroeide ideale schoonzoon hem ditmaal niet helpen. Twee grote sponsors verbraken de banden met IAAF: Nestlé en Adidas.

Die internationale ophef raakt ook Nederland. De organisatie van het EK Atletiek in Amsterdam laat weten serieus last te hebben van het besmeurde imago van de sport.

'Het helpt ons niet echt', zegt toernooidirecteur Rien van Haperen in NRC Handelsblad deze week. 'Het effect is vooral voelbaar bij de Europese atletiekfederatie European Athletics, dat de marketingrechten heeft. Grote deals liggen onder een vergrootglas, die zijn lastig te sluiten. Dat heeft alles met de uitstraling van de sport te maken. Wij zijn tevreden met onze lokale sponsors. Maar we hebben in de begroting wel ons ambitieniveau moeten bijstellen.'

Hoe gaat dit aflopen? Dat EK Atletiek komt er wel, maar vermoedelijk dus met minder sponsorgeld. Internationaal regeert de gedachte dat veel sponsors commerciële belangen uiteindelijk laten prevaleren. Bovendien wordt de aandacht vast snel weer afgeleid door een andere sport onder vuur. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken